Vilken kostnad har man när man startar enskild firma?



För den som vill bli egenföretagare men är osäker på om ekonomin kommer att räcka till har vi här försökt sammanfatta vilka standardkostnader som medföljer när man ska starta enskild firma. Först och främst bör man poängtera att enskild firma är både den smidigaste men också den billigaste företagsformen som man kan välja att starta som privatperson. Egentligen kostar det ingenting att starta enskild firma. Det enda som man verkligen måste göra för att få starta enskild firma är att skaffa sig F-skatt eller FA-skatt. Eller snarare ansöka om att bli godkänd för F-skattesedel eller FA-skattesedel. Och faktum är att det är helt gratis.

 

Momsregistrering och momssatser

Samtidigt, på samma inlämningsblankett som man ansöker om F-skatt eller FA-skatt registrerar man även sitt företag för moms. Om hur, var och vad man ska fylla i för registrering och moms finns det bra vägledning och guidning att få. Momsregistrering måste man ansöka om som företagare om man planerar att sälja varor och tjänster i sitt företag. Moms är en lagfast skatt på i princip alla varor och tjänster inom Sveriges gränser. Få undantag är befriade från moms. De flesta tjänsterna och varorna har 25 procent moms. För restaurangbesök, livsmedel, hotellvistelse inklusive direktköp av konst från konstnären personligen gäller i stället 12 procent i moms. Böcker och tidningar, resor med buss, taxi, tåg och flyg i vårt avlånga land, konserter och många andra kulturella tjänster och varor ligger ännu lägre, på bara sex procent moms.

 

Registrera enskild firma

Den enda kostnaden som är precis lika för alla som vill etablera sig på företagsmarknaden är registreringen. Att registrera en enskild firma är inget som är obligatorisk – det finns således inget krav på att man måste ha registrerat sitt företag för att få driva det. Men det är sannerligen något som rekommenderas och som den absoluta majoriteten väljer att göra. Orsaken till att man verkligen bör överväga att registrera sitt företag, eller rättare sagt sitt företagsnamn, är för att det fungerar som ett länsomfattande skydd. Med andra ord, inget annat företag i det aktuella länet får kalla sitt företag för samma sak. Vill man vara verksam i ett annat län, eller i flera andra län kan man ansöka om att få sitt företag med namn skyddat även där genom registrering. Då följer en smärre kostnad. Men som sagt, det är väl värt att fundera över, då det skyddar företaget, får företaget att framstå som mer seriöst och säkrare och inger känslan av att företaget går att lite på i högre utsträckning för konsumenter och kunder.

 

Individuella kostnader beroende på verksamhet

Beroende på vad för slags inriktning man väljer att ha på sin enskilda firma kommer kostnaderna i början av företagsstarten att variera. Har man behov av varor, lokaler, personal, verktyg och/eller maskiner kommer kostnaderna att se en smula olika ut för olika företag. Men vad man alltid ska räkna med är att det alltid kommer att kosta mer i början av ett företags etablering på marknaden än när man väl har kommit igång. Engångskostnader är kännbara och oftast större i starten. I detta bör man även ha med olika typer av marknadsföring i kalkylen. Bra varor, underbara tjänster, fantastiska råvaror och suveräna lokaler tjänar inget till om inte kunderna och konsumenterna vet att man finns.

 

Startbudget ger en bra överblick

För att se om det kommer att bära sig med företaget är det en god idé att göra en noggrann startbudget. I denna ska alla utgifter sammanställas och även alla intäkter (som är till hundra procent säkrade) räknas samman. Sedan drar man av kostnaderna från intäkterna för att komma fram till den sammanlagda kostnaden för att starta enskild firma. Utifrån det kan man avgöra om man ska ansöka om externa medel eller om man måste tänka om och försöka dra ner på kostnaderna.



Registreringen – kostar lite men väl värt pengarna

Att registrera företaget brukar räknas som en av de obligatoriska sakerna när man ska starta enskild firma. Det är dock inte något som det finns krav på. Det är alltså helt frivilligt. Men många gör det, ja de allra flesta. Orsaken till att det rekommenderas att registrera sitt företag är för att det innebär att man får ensamrätt på sitt företags utvalda namn. I alla fall i det län i vilket man söker om registrering i. Dessutom är en registrering av sitt företagsnamn ett smidigt sätt att få investerare och för att kunna ansöka om externa medel så som lån hos banken eller medel från sponsorer. Sist men inte minst kommer kunderna att få upp det registrerade företaget när de söker efter det på till exempel Google. Således ger det en mer seriös bild av företag för kunder och konsumenter vilket är betryggande.

 

Varför inte registrera sitt företag?

Många som inte väljer att registrera sitt företag anser att det är en onödig kostnad. Ja, för det kostar faktiskt att registrera företagets namn i ett län. Men det är en smärre förlust när man ser till de positiva delarna som en registrering medför. Vad kostar det då? 900 svenska kronor om man använder sig av internettjänster – online. Naturligtvis är detta precis som andra nödvändiga blanketter lite krångligt för vissa. Men det ska naturligtvis inte hindra någon som vill starta ett eget företag från att registrera det. Professionell hjälp finns och den är så enkel att hitta och gör det hela till ett snabbt måste. Allt för att företagaren ska kunna ägna sig åt – helt ärligt – viktigare saker i anknytning till företaget.

 

Kostnader i början av ett företags livstid

Beroende på vad för slags företag man väljer att starta kommer det att dyka upp relativt höga engångskostnader vid etableringen. Detta är helt normalt. Det är en satsning att starta enskild firma. Det är egentligen ingen skillnad mellan den personliga ekonomin och företaget ekonomi – viket gör det extra viktigt att ha koll på ekonomin när man är enskild näringsidkare. Till en början måste man investera i saker och ting som krävs för att företaget ska gå runt. Har men en taxiverksamhet måste man helt enkelt ha bilar att kunna köra sina kunder. Även dator och telefon för att kunna ta emot beställningar, samt hemsida och kanske en facebooksida. Det kostar, som allt. Men som taxifirma kommer man inte kunna dra in nya pengar om man inte gör investeringar.

 

För att se om man har råd

För att se om man har råd med alla sina investeringar som krävs för att uppfylla sin affärsidé är det nästan ett måste att göra en noggrann och objektiv budget – eller snarare en startbudget. Budgetar måste man fortsätta att göra under hela den tiden företaget existerar. Men en startbudget skiljer sig en smula eftersom det är vissa engångskostnader som är något högre. Dessutom kan man inte räkna med någon inkomst eller intäkt som man gör när man utformar en vanlig budget. I början av en bolagsetablering har man i princip ingen inkomst. Därför ska man i stället för att räkna med sina inkomster, bara räkna med de absolut säkrade pengarna man har. Varken mer eller mindre. Man tar alltså alla de pengarna man har avlagt för sitt företag och sedan drar ifrån alla kostnader som man räknat på. Lägg på ungefär tio procent på kostnaderna för att vara på den säkra sidan.

För den som vill bli egenföretagare men är osäker på om ekonomin kommer att räcka till har vi här försökt sammanfatta vilka standardkostnader som medföljer när man ska starta enskild firma. Först och främst bör man poängtera att enskild firma är både den smidigaste men också den billigaste företagsformen som man kan välja att starta som privatperson. Egentligen kostar det ingenting att starta enskild firma. Det enda som man verkligen måste göra för att få starta enskild firma är att skaffa sig F-skatt eller FA-skatt. Eller snarare ansöka om att bli godkänd för F-skattesedel eller FA-skattesedel. Och faktum är att det är helt gratis.

 

Momsregistrering och momssatser

Samtidigt, på samma inlämningsblankett som man ansöker om F-skatt eller FA-skatt registrerar man även sitt företag för moms. Om hur, var och vad man ska fylla i för registrering och moms finns det bra vägledning och guidning att få. Momsregistrering måste man ansöka om som företagare om man planerar att sälja varor och tjänster i sitt företag. Moms är en lagfast skatt på i princip alla varor och tjänster inom Sveriges gränser. Få undantag är befriade från moms. De flesta tjänsterna och varorna har 25 procent moms. För restaurangbesök, livsmedel, hotellvistelse inklusive direktköp av konst från konstnären personligen gäller i stället 12 procent i moms. Böcker och tidningar, resor med buss, taxi, tåg och flyg i vårt avlånga land, konserter och många andra kulturella tjänster och varor ligger ännu lägre, på bara sex procent moms.

 

Registrera enskild firma

Den enda kostnaden som är precis lika för alla som vill etablera sig på företagsmarknaden är registreringen. Att registrera en enskild firma är inget som är obligatorisk – det finns således inget krav på att man måste ha registrerat sitt företag för att få driva det. Men det är sannerligen något som rekommenderas och som den absoluta majoriteten väljer att göra. Orsaken till att man verkligen bör överväga att registrera sitt företag, eller rättare sagt sitt företagsnamn, är för att det fungerar som ett länsomfattande skydd. Med andra ord, inget annat företag i det aktuella länet får kalla sitt företag för samma sak. Vill man vara verksam i ett annat län, eller i flera andra län kan man ansöka om att få sitt företag med namn skyddat även där genom registrering. Då följer en smärre kostnad. Men som sagt, det är väl värt att fundera över, då det skyddar företaget, får företaget att framstå som mer seriöst och säkrare och inger känslan av att företaget går att lite på i högre utsträckning för konsumenter och kunder.

 

Individuella kostnader beroende på verksamhet

Beroende på vad för slags inriktning man väljer att ha på sin enskilda firma kommer kostnaderna i början av företagsstarten att variera. Har man behov av varor, lokaler, personal, verktyg och/eller maskiner kommer kostnaderna att se en smula olika ut för olika företag. Men vad man alltid ska räkna med är att det alltid kommer att kosta mer i början av ett företags etablering på marknaden än när man väl har kommit igång. Engångskostnader är kännbara och oftast större i starten. I detta bör man även ha med olika typer av marknadsföring i kalkylen. Bra varor, underbara tjänster, fantastiska råvaror och suveräna lokaler tjänar inget till om inte kunderna och konsumenterna vet att man finns.

 

Startbudget ger en bra överblick

För att se om det kommer att bära sig med företaget är det en god idé att göra en noggrann startbudget. I denna ska alla utgifter sammanställas och även alla intäkter (som är till hundra procent säkrade) räknas samman. Sedan drar man av kostnaderna från intäkterna för att komma fram till den sammanlagda kostnaden för att starta enskild firma. Utifrån det kan man avgöra om man ska ansöka om externa medel eller om man måste tänka om och försöka dra ner på kostnaderna.


image
Samir Mdalla  2809 visningar
Senast uppdaterad: 2019-05-16 13:02

Starta enskild firma under 5 minuter

Din enskilda firma är klar att användas inom fem arbetsdagar. Paketet inkluderar många användbara tjänster för dig som ska starta enskild firma första gången. Priset är 499 kr+ moms.

Tips! Du kan testa vår tjänst för att se hur den fungerar. Du förbinder dig inte till något genom att påbörja en beställning. Betalning sker i sista steget där du först ska godkänna beställningen innan dina färdiga bolagsdokument produceras.

Fyll i dina uppgifter

Vårt kundcenter

08 123 503 29

 

Måndag-fredag: 9:30-17:00

Lördag-söndag: stängt

Helgdag: stängt

footer desktop
footer mobile