Starta enskild firma under 5 minuter direkt online

Att starta enskild firma är normalt sett en långsam och tidskrävande process, men med vår hjälp kan du komma igång inom bara fem arbetsdagar. Paketet inkluderar allt du behöver för dig som ska starta eget för första gången. För bara 990 (exklusive moms) hjälper vi dig att komma i gång i dag.

Fyll i dina uppgifter

10 tips för nya entreprenörer



1. Vilken typ av företag vill du starta?

Innan du kan sätta i gång med din verksamhet måste du fundera över vilken företagsform som passar dig bäst.

Om du ska starta företaget själv kan enskild firma vara ett bra alternativ. Motsvarande företagsform om ni är minst två personer är ett handelsbolag.

För dessa två alternativ behövs inget startkapital. Men det är viktigt att veta att ägaren eller ägarna alltid är personligt ansvariga för företagets ekonomi.

Om du har råd med ett aktiekapital på minst 25 000 kronor är det ofta bäst att starta ett aktiebolag.

Då är aktiekapitalet normalt sett det enda du riskerar att förlora om företaget inte går bra.

Olika bolagsformer är bra för olika situationer. Valet av bolagsformer har stor påverkan på sådant som beskattning, riskbegränsning, kostnader och affärsrelationer.

Det är därför viktigt att tänka igenom vilken bolagsform som passar just din verksamhet bäst.

Till exempel kan det vara bra att driva en enklare verksamhet med låga affärsrisker. Så som enskild firma eller handelsbolag om du driver verksamheten tillsammans med en kompanjon.

Mer komplexa verksamheter med större affärsrisker bäst drivs inom ramen för ett aktiebolag.

I korthet kan man säga att fördelen med enskild firma är enkelheten och de små startkostnaderna.

Medan nackdelen är bristen på riskbegränsning samt ofördelaktig beskattning om företaget omsätter mer än du behöver ta ut i lön.

Å andra sidan är fördelen med Aktiebolag dels att du kan begränsa den personliga ekonomiska risken och dels att du kan generera överskott i bolaget som kan användas för framtida investeringar eller vinstuttag.

Till nackdelen med aktiebolag hör å andra sidan till exempel högre start och driftskostnader.

En tredje variant är handelsbolaget som man i korthet kan säga är som en enskild firma fast för fler inblandade personer.

Bolaget är förvisso en egen juridisk person fast risken och beskattningen ligger fortfarande på delägarna eller då så kallade bolagsmännen.

Tänk också på att valet av bolagsform sänder signaler till potentiella partners, leverantörer och kunder.

Valet av bolagsform är ett viktigt beslut som påverkar allt från riskfördelningen till beskattningen av verksamheten.

Ta därför gärna hjälp av en rådgivare ifall du själv känner dig osäker på val av bolagsform.

Du kan här hitta mer information om AktiebolagEnskild firma och Handelsbolag 

 

2. Tänk igenom din affärsidé

För att kunna driva ett företag måste du ha en affärsidé som beskriver din verksamhet.

Tänk noga igenom vad du vill med företaget och se till att din idé varken är för smal eller för bred. Ingen kan erbjuda allt inom en bransch.

Det är inte heller bra att satsa allt på en tillfällig trend eller en produkt eller tjänst med en väldigt liten marknad.

I din affärsplan bör du beskriva vad du ska sälja, vilken typ av kunder du riktar dig till och varför de ska handla av just dig.

En bra affärsidé är en kombination av en kommersiellt gångbar idé och dina egna förutsättningar att genomföra denna.

För att få en bra start är det viktigt att du utvärderar din idé kritiskt.

Du behöver undersöka hur marknaden ser ut, vilken konkurrens som finns, inventerar dina egna kunskaper, erfarenheter, förmågor och kontaktnät.

Det är också viktigt att du räknar på den kommersiella gångbarheten och ekonomin för din idé.

Var också beredd att omvärdera och modifiera din idé eller din plan om det visar sig att det behövs.

De första stegen definierar hela resan så det är viktigt att tänka igenom allt innan du kör igång.

 

3. Planera noga

Nyckeln till ett framgångsrikt företag är ofta planeringen. Även om du säkert vill sätta igång att köpa in varor och skaffa kunder direkt så kan du vinna mycket på att ta det lugnt i början.

Var noga med att planera företagets första månader. Gör gärna en första budget för att i förväg ta reda på vad det kommer att kosta att driva ditt företag.

Då vet du också hur mycket du behöver sälja för att gå med vinst. För att motivera dig och se till att det du behöver göra faktiskt blir gjort bör du också skriva ned en marknadsplan.

Skriv vad som behövs göras de första månaderna, hur det ska gå till och hur mycket det kommer att kosta.

Du kan skaffa värdefull information genom att göra en så kallad marknadsundersökning.

En marknadsundersökning är precis som man kan utläsa från namnet, en undersökning på hur marknaden ser ut. när man är privatperson och ska ta sig en titt på marknaden kan man även kalla det marknadsanalys eller marknadskoll.

Att göra en undersökning av marknaden är ett sätt som man med en eller flera metoder kan samla in information om hur situationen på en specifik marknad ser ut för tillfället.

Även hur den har sett ut tidigare och ibland kan man även försöka skaffa sig en bild av framtiden – då analysen fungerar som en framtidsprognos.

I marknadsanalysen är de kunderna som står i fokus. Konsumenternas behov, önskemål och användning av vissa tjänster eller varor.

Här kanske man vill undersöka just den aktuella marknaden man själv vill ge sig in på med sin enskilda firma. i sådana fall är det viktigt att man hittar rätt målgrupp.

Marknadsundersökningen är viktigare än vad många tror. Du behöver veta vad kunderna tycker och tänker.

Alla tänker inte som du själv och det är ju faktisk kunderna som ska köpa dina produkter.

 

4. Hur har du tänkt marknadsföra dig?

Utan marknadsföring är det inga kunder som vet om att ditt företag existerar.

Men det finns många olika sätt att marknadsföra sig på. Det behöver inte handla om att köpa dyra reklamplatser i tidningar, tv och internet. Utan med smarta knep kan du snabbt öka din kundkrets nästan helt utan kostnad.

Det viktigaste är att du tar reda på vilken typ av marknadsföring som fungerar bäst i din bransch.

Titta gärna på hur dina konkurrenter marknadsför sig, men var även öppen för nya idéer. Se också till att analysera resultaten så att du vet vad som fungerar och inte.

 

5. Se till att företaget finns representerat online

Idag är det nästan en dödssynd att inte finnas på nätet när man har ett nystartat företag.

De flesta använder sig numera av internet för att hitta information om nya produkter och företag.

Det är också ett utmärkt sätt att nå ut till en större kundkrets över hela Sverige eller internationellt.

Det viktigaste är att du direkt registrerar ett domännamn och startar en hemsida så att potentiella kunder kan få information om företaget.

Det är också bra om du även kan sälja dina produkter eller tjänster online. Glöm inte heller att vara aktiv på sociala medier för att nå ut till fler kunder.

 

6. Ha realistiska förväntningar

I uppstarten av ett företag har man ofta förväntningar på hur det kommer att gå.

Det är alldeles utmärkt att ha stora visioner inför framtiden eftersom de fungerar som en motivation till att jobba hårdare.

Men se också till att ha realistiska förväntningar under verksamhetens första år. Pengarna kommer förmodligen inte att börja rulla in direkt.

För det krävs ofta hårt arbete i ett företags uppstartsfas innan man börjar se resultat. Om du är förberedd på detta minskar risken för att du tröttnar och ger upp.

 

7. Satsa på kundservice

Förutom att erbjuda bra produkter eller tjänster så är det också otroligt viktigt med kunnig, proffsig och trevlig kundservice.

Genom att vara personlig och hjälpsam mot dina kunder kan du skapa en personlig relation med dem.

Det är särskilt framgångsrikt när man driver ett mindre företag. Bara genom att vara bättre på kundservice än dina konkurrenter kan du få många nya kunder.

Även ta reda på vad du behöver förbättra i företaget utifrån vad kunderna frågar om eller klagar på.

Se också till att kommunicera med kunderna regelbundet via till exempel sociala medier. Du kan också använda dig av nyhetsbrev som skickas ut med jämna mellanrum.

 


8. Ha koll på ekonomin

Som företagare är det otroligt viktigt att ha koll på ekonomin och ta till åtgärder så fort du märker att något inte är som det ska.

Särskilt om du driver en enskild firma eller handelsbolag bör detta vara högsta prioritet eftersom din privatekonomi kommer att drabbas om företaget inte går bra.

Tänk på att det kostar en hel del att driva ett företag. Se till att ha en realistisk budget och räkna med att en hel del av intäkterna försvinner i skatter och avgifter.

Genom att vara strukturerad och sköta bokföringen regelbundet får du bra koll på vad som sker i företaget.

Du undviker att missa betalningar och bli överraskad över stora utgifter.

Bokföring är en utmaning för de allra flesta företagarna. Speciellt om man är helt oerfaren av företagsekonomi.

Vissa vet inte att man är bokföringsskyldig om man har ett eget företag, vilket man är.

Andra har dålig koll på att någon utomstående ska kunna följa verifikationerna i ordning.

För att inte bli helt förtvivlad när det kommer till bokföringen rekommenderar jag att du använder dig av olika sajter som ger detaljerad och pedagogisk vägledning.

Att starta ett nytt företag är lite som att börja en ny årskurs i skolan Man måste lära sig och plugga hela tiden. Ibland känns det motigt, men i slutändan kan man en massa nyttiga saker.

 

9. Var inte rädd för att be om hjälp och råd

Det är inte många som är experter på alla delar av att driva ett företag och de allra flesta företagare måste be om hjälp eller råd någon gång.

Ta därför reda på vilken slags hjälp du kan behöva redan från början, i stället för att vänta till sista stund.

Rådfråga gärna de av dina vänner som har erfarenhet från att starta företag eller att jobba i din bransch.

Du kan också få ovärderlig hjälp av en mentor. Det är något som ofta organisationer som hjälper nystartade företag kan bidra med.

Sist men inte minst bör du be om hjälp med de delar av verksamheten som du själv inte är så bra på. Till exempel marknadsföring eller bokföring.

 

10.  Planera inför framtiden

För att inte hamna i en svacka bör du alltid planera vad du vill ska ske i ditt företag under en överskådlig framtid.

Håll koll på vad som händer i branschen och fundera över om du bör utöka ditt utbud eller byta ut några produkter eller tjänster.

Tänk också på hur du kan utveckla din affärsidé och hur du kan spara in pengar för att företaget ska bli ännu mer lönsamt.

image
Hans Kahn  3259 visningar
Senast uppdaterad: 12/6/2021 4:31 PM

Vårt kundcenter

08 123 503 29

 

Måndag-fredag: 10:30-17:00

Lördag-söndag: stängt

Helgdag: stängt

footer desktop
footer mobile