Att starta enskild firma är normalt sett en långsam och tidskrävande process, men med vår hjälp kan du komma igång inom bara fem arbetsdagar. Paketet inkluderar allt du behöver för dig som ska starta eget för första gången. För bara 990 (exklusive moms) hjälper vi dig att komma i gång i dag.
Hitta nya kunder
Kunderna är det viktigaste du har som företagsägare. Utan dem hade du inte ens kunnat driva din enskilda firma. Därför bör du alltid prioritera kunderna först, oavsett hur mycket annat du har att göra.
Du som precis har startat ditt företag måste direkt satsa på att försöka hitta nya kunder så att ditt företag kan bli lönsamt. Detta gäller även dig vars företag tappat många kunder den senaste tiden.
Gör en kartläggning över vilken typ av kunder du vill försöka nå ut till. Kunder som kan tänkas vara intresserade av den produkt eller tjänst du säljer till det pris du erbjuder.
Marknadsföring är ofta den bästa lösningen för att få nya kunder. Till exempel via annonser i tidningar, sociala medier och på olika hemsidor. Men ofta kan det verkligen löna sig att även kontakta kunden direkt.
Självklart beror det på vilken bransch ditt företag verkar i. Ett tips är att skriva ned potentiella kunder du ser på stan, i annonser eller hör talas om. Detta för att ringa eller maila dem och erbjuda dina varor eller tjänster.
Kontakta tidigare kunder
Det kan ofta vara lättare att få tillbaka en gammal kund än att skaffa nya kunder. Dina tidigare kunder känner redan till ditt företag, vad du säljer och vad som är bra med dina produkter och tjänster.
Genom att kontakta dem igen är chansen stor att de återkommer. Därför är det smart att ha ett register över dina kunder. Skriv alltid ned namn, telefonnummer och mailadress till dina kunder så att du kan nå dem även i framtiden.
Om du till exempel har en webbshop kan du skicka ut ett mail enbart till de kunder som inte har handlat på länge. Detta för att informera om företagets nya produkter.
Erbjud också gärna någon rabatt eller ett erbjudande eftersom det ofta kan öka chanserna att kunden blir intresserad.
Justera ditt pris
Om du märker att din försäljning går trögt måste du fundera på varför. Beror det på att den produkt eller tjänst du säljer inte är intressant för dina potentiella kunder? Eller är priset kanske för högt? Vilket pris du sätter kommer att påverka kundernas inställning till varan eller tjänsten.
Om priset är lågt kan det ge intrycket av att även kvaliteten är låg. Men å andra sidan kommer kunden inte ha lika höga förväntningar som vid ett högt pris.
Titta gärna på hur dina konkurrenter har prissatt sina produkter och var inte rädd för att höja priset om det behövs. Många kunder kommer faktiskt inte ihåg exakt vad de betalat tidigare. Det är ingen katastrof om du förlorar några få kunder.
Men samtidigt ökar vinsten tack vare ett högre pris. Du som driver en enskild firma kan sällan konkurrera med det lägsta priset, utan du kan i stället hänvisa till det mervärde som dina produkter eller tjänster ger.
Se över dina säljkanaler
Genom att ta reda på hur dina kunder hittar dig blir det lättare att nå ut till nya kunder. Du bör också se över dina säljkanaler för att kunna effektivisera din försäljning och satsa mer där vinsten är som störst.
Idag är det väldigt viktigt för de flesta företag att vara närvarande på internet och i sociala medier. Se därför till att ha en informativ och tydlig hemsida. Gärna med en webbshop om det är möjligt, så att potentiella kunder lätt kan hitta företaget och läsa mer om dina produkter eller tjänster. Det är också viktigt att du är synlig på Google så att personer som söker efter det du säljer kan hitta din hemsida.
För många företag kan det även vara en fördel att ha en sida på Facebook samt ett Instagram-konto. Då erbjuder du fler sätt för kunderna att nå dig på. Kundernas vänner och bekanta kan också se om ditt företag har gillats på Facebook eller om dina kunder publicerar en bild med din produkt på sitt Instagram-konto.
Du kan också nätverka på Linkedin eller Twitter för att hitta potentiella kunder, genom att gilla, dela eller kommentera deras inlägg. Om din verksamhet kräver att du tar kontakt via telefon för att boka ett säljmöte är sociala medier också ett utmärkt verktyg. Detta för att få reda på mer om de potentiella kunderna innan du ringer samtalet.
Skaffa ett nätverk
Som småföretagare kan det vara väldigt användbart med ett nätverk för att kunna utbyta erfarenheter och få tips och råd.
Du som driver en enskild firma bör därför försöka bygga upp ett nätverk genom att närvara på olika event och föreläsningar, gå på kurser eller gå med i någon förening. De personer du lär känna kommer med stor sannolikhet att rekommendera just ditt företag till andra.
Då kan ni också hjälpa varandra med tjänster och gentjänster oavsett om ni är i samma bransch eller inte.
Missa aldrig en chans att sälja in din enskilda firma
För dig som driver ett mindre företag är det extra viktigt att ta tillvara på alla chanser att sälja in dina produkter eller tjänster. Självklart bör du inte prata försäljning konstant, eftersom det inte upplevs som särskilt genuint.
Men att berätta om fördelarna med din produkt för nya bekanta eller ge ditt visitkort till personer du träffar som hastigast, är små men effektiva handlingar. Det är minst lika viktigt att vara en bra försäljare som att erbjuda en bra produkt.
Om du känner dig osäker i rollen som försäljare kan det vara smart att gå en kurs eller köpa en bok. Då kan du lära dig om olika försäljningstekniker för att få nya tips och idéer.
Vårt kundcenter
08 123 503 29
Måndag-fredag: 10:30-17:00
Lördag-söndag: stängt
Helgdag: stängt