Starta enskild firma under 5 minuter direkt online

Att starta enskild firma är normalt sett en långsam och tidskrävande process, men med vår hjälp kan du komma igång inom bara fem arbetsdagar. Paketet inkluderar allt du behöver för dig som ska starta eget för första gången. För bara 990 (exklusive moms) hjälper vi dig att komma i gång i dag.

Fyll i dina uppgifter

Starta enskild firma - vad kostar det?

Söker du friheten att själv kunna bestämma vad du vill jobba med, kontrollera din tid och vara din egen chef?

Då är eget företag det bästa sättet att förverkliga sig själv och sina idéer. Men vad kostar det att starta enskild firma?

För att skaffa enskild firma måste man lära sig ha koll på ekonomin. Till skillnad från många andra företagsformer, så som aktiebolag är ekonomin i en enskild näringsverksamhet i själva verket inte den privata ekonomin åtskild från företagets pengar och ekonomi. Med andra ord, sköter man företagets ekonomi dåligt, så sköter man även sin egen ekonomi dåligt. I värsta fall kommer företagarens familj att bli lidande.

Kostnaden för att starta ett företag kommer variera beroende av vilken företagsform man vill ha. Till exempel, om man vill starta en enskild firma är det gratis att registrera firman och ansöka om F-skatt. I jämförelse med ett aktiebolag där man måste ha ett aktiekapital på minst 25 000 kr. Vidare måste man registrera aktiebolag hos bolagsverket, som har en avgift på 1100 kr via e- tjänst, och 1400 kr om man gör det via blankett.

När det kommer till enskild firma är det som nämnt gratis att registrera detta. I jämförelse med aktiebolag är det frivilligt att registrera detta hos bolagsverket. Dock kan detta vara en fördel då det ger företaget namnskydd på internet. I likhet med aktiebolag kostar detta 1100 kr, respektive 1400 kr, sistnämnda om man ansöker i pappersformat.

En av fördelarna med en enskild firma är att du inte behöver något kapital, till skillnad från ett aktiebolag där man måste gå in med minimum 25 000 kronor i aktiekapital. Det enda som krävs för att starta upp ditt företag är att du har tillräckligt med pengar för att driva verksamheten.

Men det är närmst intil omöjligt att spå egentliga kostnader för at starta eget företag då ett otal olika faktorer spelar in. Man måste beräkna och ha en budget för uppstarten  av sitt företag då man oftast måste marknadsföra sig för att skaffa kunder och samtidigt se till att man har den utrustning man behöver.


Överlag har Sverige väldigt höga skatter och även de som tjänar mycket pengar kan ibland uppleva att de har en låg inkomst på grund av det höga skattetrycket.

Småföretag är en väldigt viktig del av landets ekonomi och det är också något som reflekteras i skattelagstiftningen.

Ala som har startat företag har blivit varse att det finns många olika förmåner och förelar för företagare när det kommer till skatt. Se därför till att du vet vad som gäller.

Få saker smärtar lika mycket som hög beskattning i uppstarten.

F-skattsedel eller företagsskatt är företagens inkomstskatt. Det behöver ditt företag för att kunna ta betalt och fakturera kunder.


Kostnader i början av ett företags livstid

Beroende på vad för slags företag man väljer att starta kommer det att dyka upp relativt höga engångskostnader vid etableringen. Detta är helt normalt. Det är en satsning att starta enskild firma. Det är egentligen ingen skillnad mellan den personliga ekonomin och företaget ekonomi – viket gör det extra viktigt att ha koll på ekonomin när man är enskild näringsidkare. Till en början måste man investera i saker och ting som krävs för att företaget ska gå runt. Har men en taxiverksamhet måste man helt enkelt ha bilar att kunna köra sina kunder. Även dator och telefon för att kunna ta emot beställningar, samt hemsida och kanske en facebooksida. Det kostar, som allt. Men som taxifirma kommer man inte kunna dra in nya pengar om man inte gör investeringar.

Momsregistrering och momssatser

Samtidigt, på samma inlämningsblankett som man ansöker om F-skatt eller FA-skatt registrerar man även sitt företag för moms.

Om hur, var och vad man ska fylla i för registrering och moms finns det bra vägledning och guidning att få. Momsregistrering måste man ansöka om som företagare om man planerar att sälja varor och tjänster i sitt företag. Moms är en lagfast skatt på i princip alla varor och tjänster inom Sveriges gränser. Få undantag är befriade från moms. De flesta tjänsterna och varorna har 25 procent moms. För restaurangbesök, livsmedel, hotellvistelse inklusive direktköp av konst från konstnären personligen gäller i stället 12 procent i moms.

Böcker och tidningar, resor med buss, taxi, tåg och flyg i vårt avlånga land, konserter och många andra kulturella tjänster.

Gör en budget för bättre kontroll

För att ekonomin ska vara stabil och för att man ska ha ordning och reda på inkomster, kapital, utgifter, skulder med mera är en budget ett fantastiskt bra verktyg. En budget är en framtidsprognos av, samt en planering av ekonomin. Man kan säga att egentligen innehåller den bara en noggrann översikt över ekonomin i företaget i dag och för en förutspådd framtid. Det är inte mycket konstigare.

 

Vad ska finnas med i en budget mer exakt?
I en budget ska man räkna. Matematik – inte särskilt krångliga tal, men likväl matte. Man börjar med att ställa samman alla intäkter. Med intäkter avses inkomst så som lön, bidrag (exempelvis barnbidrag, föräldrapenning, CSN, sjukpenning och A-kassa), kapital och arv. Summerar man detta har man sina sammanlagda intäkter. Från denna summa ska alla utgifter dras ifrån för att komma fram till om pengarna räcker och hur hög vinst man kan ta ut.

 

Utgifter – fasta och rörliga

Utgifter brukar normalt delas in i två olika typer – fasta utgifter och rörliga utgifter. Fasta kostnader är enklare att förutspå då de är kontinuerliga. Det kan handla om ett abonnemang som man betalar en fast summa för varje månad. Det kan vara hyra eller ränta på hyra. Amorteringar räknas också in i denna kategori av fasta kostnader. Har man försäkringar och transportkostnader brukar även de räknas hit, liksom medlemsavgifter i fall det skulle vara aktuellt.

 

Rörliga kostnader i enskild firma

Den andra kategorin av kostnader är de så kallade rörliga utgifterna eller kostnaderna. Här är det svårare att vara en spådam med klar kristallkula i och med att dessa kostnader varierar från den ena månaden till den andra. Hur kan varuinköp räknas, men också småsaker så som luncher, kontorsmaterial, eventuella klädinköp och andra mer oplanerade utgifter är de så kallade fasta utgifterna. Dessa måste man likväl försöka förutsäga så gott man kan. Men för att vara på den säkra sidan brukar man säga att man ska räkna med plus tio till femton på utgifterna för att ha en säkerhetsmarginal. Det gäller att vara realistisk, försöka komma fram till vilka kostnader man förväntar sig att företaget kommer att ha under en månad eller under hela året.

Om man har drivit sitt företag en tid innan, kan det vara en god idé att kolla bakåt på tidigare år och dess utgifter för att försöka förutsäga framtidens ekonomi i sin budget. Det ger en i alla fall någotsånär realistisk överblick. Kolla på räkningar, kontoutdrag, kvitton med mera.


Verktyg för att räkna ut vilka pengar man har och om man kan ta ut någon vinst

För att göra sin budget är det smidigt att använda sig av olika online-verktyg eller dataprogram. Excel är smidigt, men även andra mallar med kolumner och matematiska funktioner finns att tillgå. Kalkylverktyg är enkla att använda och i många fall utformade just för syftet att göra en företagsbudget. Idag finns det dessutom en hel uppsjö av appar till mobilen så man kan ha med sin budget och på så sätt koll på sin ekonomi när man är på vift. Inte nog med att det räknar rätt, det gör det även enklare att hålla ordning och reda på pengarna som kommer in och försvinner ut.


Startbudget

I början när man håller på att etablera sitt företag är det dels svårare att veta vilka utgifter man kommer att ha, och dels en fullständig frånvaro av intäkter. Därför kan man inte räkna med intäkter när man gör en så kalla startbudget, utan får i stället räkna med de fasta pengarna som man vet, helt säkert, att man har att lägga ner på företaget. När man sedan får fram vad det kommer att kosta att starta företaget får man överväga om man har räd, om man måste tänka om eller om man ska/måste ansöka om externa medel.

Genom att starta en enskild firma genom oss kan du börja skaffa kunder och fakturera genom godkänt F-skatt. 



Vi hjälper dig att starta en enskild firma till mycket låg kostnad.

Vi är ledande i marknaden när det kommer till start-up hjälp för nyföretagare. Särskilt för dig som är ny i företagsvärlden kan det vara befriande att lämna över allt till oss och lita på att vi tar hand om hela uppstartsfasen. Du kan också när som helst rådfråga din personliga handläggare eller vår kundtjänstpersonal om det är något du undrar. Ställ din fråga genom att kontakta oss här

image
Hans Kahn  4466 visningar
Senast uppdaterad: 11/4/2021 4:25 PM

Vårt kundcenter

08 123 503 29

 

Måndag-fredag: 9:30-17:00

Lördag-söndag: stängt

Helgdag: stängt

footer desktop
footer mobile