Ladda ner 6 Stegs-Guiden som gratis PDF här

Fyll i dina uppgifter

Så fungerar moms i en enskild firma

Moms är en statlig skatt som vi alla måste betala när vi köper varor eller tjänster. Som privatperson är detta dock ingenting du märker av eftersom momsen är inbakad i slutpriset du betalar.

För företag gäller däremot andra regler och lagar. Nedan berättar vi mer om hur moms fungerar för dig med en enskild firma.


Vad är moms?

Moms, eller mervärdesskatt, är en skatt som både företag och privatpersoner måste betala till den svenska staten i samband med köp av varor eller tjänster.

Momssatserna varierar beroende på vilken typ av vara eller tjänst du köper. Normalt sett är momsen 25 procent på varan eller tjänstens värde, men för vissa varor och tjänster gäller istället 12 eller 6 procent.

Det finns en del undantag, men vanligtvis gäller 12 procent för restaurang- och cateringtjänster, livsmedel, försäljning av konstverk samt camping och rumsuthyrning. En momssats på endast 6 procent gäller för tidningar, böcker, broschyrer, persontransporter, en del entréavgifter samt biblioteks-, idrotts- och museiverksamhet.

Alla företag måste addera moms på priset för sina varor och tjänster. Som ägare till en enskild firma måste du alltid lägga till moms vid försäljning som du sedan betalar in till staten varje räkenskapsår.

Du som startar en enskild firma måste registrera dig för moms om du ska sälja varor eller tjänster. Det gör du på samma gång som du registrerar dig för F-skatt. Så fort din ansökan blivit godkänd får du ett så kallat momsregistreringsnummer. Numret är baserat på ditt organisationsnummer, vilket i en enskild firma motsvarar ägarens personnummer.

Momsbefrielse

Det finns möjlighet att bli befriad från moms om du beräknar att din omsättning under det första beskattningsåret kommer att vara mindre än 30 000 kronor exkl. moms. Observera att befrielsen är helt frivillig. Kom dock ihåg att momsbefriade företag inte kan göra avdrag för ingående moms i momsdeklarationen.

Om din omsättning blir högre än 30 000 kronor exkl. moms ska du fylla i en ansökan om momsregistrering hos Skatteverket. I den första momsdeklarationen ska du då deklarera den delen av inkomsten som överstiger 30 000 kronor.

Hur fungerar moms i enskild firma?

Moms hanteras på samma sätt, oavsett om du driver enskild firma eller ett aktiebolag.

När du köper varor och tjänster till din verksamhet betalar du ingående moms. Vid försäljning av produkter till kunder tar du istället ut utgående moms. Momsen är varken en inkomst eller en kostnad för ditt företag, utan du flyttar den bara från kunden till staten.

I momsdeklarationen redovisar du skillnaden mellan ingående och utgående moms. Om summan utgående moms är högre än den för ingående får du betala in mellanskillnaden till skattekontot. Om utgående momsen däremot än mindre än ingående får du tillbaka mellanskillnaden.

Vid EU-handel

Om du gör affärer med företag inom EU gäller andra regler för moms. Du måste först och främst alltid ange företagets VAT-nummer (som är detsamma som momsregistreringsnummer) tydligt på fakturorna. Du hittar numret på ditt registerutdrag.

  • Om du köper varor eller tjänster från en momsregistrerad säljare i ett annat EU-land ska du själv beräkna och betala svensk moms i momsdeklarationen. Är säljaren inte momsregistrerad (privatperson) ska du inte betala moms.
  • När du säljer varor eller tjänster till en momsregistrerad köpare i ett annat EU-land är det köparen som redovisar moms i sitt land. Har inte köparen VAT-nummer ska du lägga på svensk moms i fakturan.

Bokföring av moms

Det är viktigt att du bokför momsen på rätt konto för att kunna momsdeklarera korrekt och inte förlora återbetalning av ingående moms. Det är bra att ha ett konto för varje momssats samt för försäljning och inköp från andra länder i och utanför EU.

Normalt sett bokför du ingående moms på det du köper på konto 2640 och den utgående momsen på konto 2610.

Exempel:

Du köper en vara för 10 000 kronor och betalar fakturan från företagskontot (1930). I priset ingår ingående moms med 2 000 kronor som bokförs på konto 2640. Varans pris blir då 8 000 kronor exkl. moms och bokförs på kontot för inköp (4000).

Inköp

Debet   Kredit  
Konto Belopp Konto Belopp
4000 8000 1930 10000
2640 2000    

Om du däremot säljer en vara för 1 000 kronor kontant och sätter in pengarna i kassan (1910) ingår utgående moms med 200 kronor som bokförs på konto 2610. Försäljningspriset exkl. moms blir 800 kronor som bokförs på konto 3001 (försäljning).

Försäljning

Debet   Kredit  
Konto Belopp Konto Belopp
1910 1000 3001 800
    2610 200

Så deklarerar du momsen

Alla företag måste rapportera in hur mycket moms de betalat och fått in under varje  redovisningsperiod. Du kan välja att deklarera varje månad, varje kvartal eller årsvis. Den moms du betalar kallas för ingående moms, medan den moms du lägger på vid försäljning i en enskild firma kallas för utgående moms.

Uppgifterna för hur mycket och vilken moms du ska deklarera hittar du i bokföringsprogrammet. Du kan också skriva ut kontoutdrag för konto 2610 (Utgående moms) och 2640 (Ingående moms) för den aktuella redovisningsperioden.

Du deklarerar momsen genom att logga in på Skatteverket.se där du antingen kan ladda upp en XML-fil eller fylla i uppgifterna manuellt. Därefter skriver du under med din e-legitimation och skickar in deklarationen.

Vi hjälper dig att momsregistrera din enskilda firma

Om du vill starta en enskild firma kan vi hjälpa dig med allt ifrån registrering av F-skatt till ansökan om ett momsregistreringsnummer. Vi sköter allt pappersarbete så att du kan fokusera på att finslipa din affärsidé och förbereda dig för uppstarten av företaget.

Skulle det dyka upp frågor eller funderingar är du varmt välkommen att kontakta vår kundtjänst. Du kan också få hjälp av din personliga handläggare som du blir tilldelad när du startar ditt företag via vår hemsida.

image
 2400 visningar
Senast uppdaterad: 12/9/2020 1:32 PM

Vårt kundcenter

08 123 503 29

 

Måndag-fredag: 9:30-17:00

Lördag-söndag: stängt

Helgdag: stängt

footer desktop
footer mobile