Starta enskild firma under 5 minuter direkt online

Att starta enskild firma är normalt sett en långsam och tidskrävande process, men med vår hjälp kan du komma igång inom bara fem arbetsdagar. Paketet inkluderar allt du behöver för dig som ska starta eget för första gången. För bara 990 (exklusive moms) hjälper vi dig att komma i gång i dag.

Fyll i dina uppgifter

Starta enskild firma – 6 saker att fundera över



Börja med att skissa upp din affärsplan för att sedan fylla i de svaga strecken med fast bläck. I en affärsplan ska din affärsidé var med på ett konkret och objektivt sätt. Alla med någorlunda basala kunskaper om företagande och den nisch du väljer, bör kunna läsa och förstå vad affärsidén handlar om. Affärsplanen ska även innehålla svaren på vad, hur och varför. Alltså vad du ska syssla med och sälja; hur du ska få kunderna att vilja köpa dina varor och hur du ska kunna leverera det du lovar; varför du väljer att starta detta företag och varför dina kunder kommer att bli och vill bli dina kunder. Inte det lättaste, otroligt utmanande – men också väldigt, väldigt roligt.


Vad kan du och vad vill du?

Kom underfund med om affärsidén är något som du klarar av. Och kanske minst lika viktigt, något som du kan tänka dig att syssla med till hundra procent som levebröd. Kan du starta företaget rent praktiskt är också en fråga man måste ställa sig själv och ta på allvar. Har man inte medlen på långa vägar kanske man måste tänka om. Det är så tråkigt när man förstör en dröm på grund av dålig självrannsakan. Kolla upp med dina vänner och din familj om det finns vilja och engagemanget att hjälpa till och hugga in i samband med jobbet som företaget kräver. Att göra allt helt ensamt kan bli tungt. Ställ dig även frågan om du kommer att satsa till hundra procent. Om du är en envis och trägen person som kommer att kämpa för att sälja, då är det bara att fortsätta.


Är tiden inne eller ej?

Innan man kan ge sig ut på marknaden måste du se om det är rätt tidpunkt. Hur marknaden ser ut för tillfället kan komma att avgöra om företaget kommer att kunna klara av att rulla framåt eller om det bara kommer att halta efter och sedan stanna upp och gå i konkurs. Kolla också på din egen situation privat. Har man svåra familjeförhållanden bör man kanske överväga att ordna upp det innan man ger sig in i företagsvärlden. Också den privata ekonomin ska hjälpa till att avgöra om det är läge att starta företag.


Hitta ditt eget nätverk.

Alla som har erfarenhet kan komma att vara till din nytta som företagare. Om du känner någon som har erfarenhet i ämnet eller om företagande i största allmänhet är det smart att knyta en kontakt. Bollplank är något som fungerar ömsesidigt. Alla vill skaffa sig breda och omfattande nätverk, så tveka inte heller att dela med dig av kunskap så får du säkert något givande i utbyte.


Analysera dina konkurrenter.

Kolla upp vad konkurrenterna i samma nisch sysslar med och hur det går för dem. Det finns inget fult i det, det gör alla. Genom att hitta deras starka sidor och även deras svaga sidor kan du få en hint om var du ska lägga dig och hur du ska kunna locka kunderna som ni faktiskt tävlar om. Att ha koll på kunderna och deras beteende är superviktigt. Marknadsundersökningar är väl värt arbete. Att leverera en vara eller en tjänst om det inte finns någon marknad för är hopplöst. 


Marknadsför allt för alla.

Ha alltid ett tydligt budskap i din marknadsföring. Ingen kund ska behöva gissa sig till vad de kan få av ditt företag. Var noga med marknadsföringen. Det är inget man kan slarva med. Syns man inte, då finns man inte i företagssvängarna. Oftast är de enklaste sätten de bästa. Allt om marknadsföring handlar om att skapa kundrelationer och skapa ett förtroende mellan dig som företagare och kunderna.


Sälj, sälj och återigen sälj.

Om man är trevlig, får besökare i butiken, folk hör av sig… men ingen köper något. Då är det illa. Försäljning är nyckeln till att företaget ska bli lönsamt och kunna fortsätta. Utgå alltid från vad du tror att dina kunder har ett behov av. Leta problem som de har för att sedan lösa dem. Ibland kan man behöva hjälpa kunderna på traven med att inse att de har ett visst problem eller behov. Något som däremot alltid är din uppgift är att tala om att just du och ditt företag kan lösa det problemet eller tillfredsställa det behovet.


                                                                                                              




image
Hans Kahn  4132 visningar
Senast uppdaterad: 9/6/2021 1:40 PM

Vårt kundcenter

08 123 503 29

 

Måndag-fredag: 10:30-17:00

Lördag-söndag: stängt

Helgdag: stängt

footer desktop
footer mobile