Att starta enskild firma är normalt sett en långsam och tidskrävande process, men med vår hjälp kan du komma igång inom bara fem arbetsdagar. Paketet inkluderar allt du behöver för dig som ska starta eget för första gången. För bara 990 (exklusive moms) hjälper vi dig att komma i gång i dag.
Här ska vi titta på fem bra saker att ha i baktanken för att
ibland ta fram när man utvecklar sitt företag. Dessa tips är jättebra och
ganska självklara för end del. Men ändå är det inte något som alla vet eller
får reda på, därför var det inga svårigheter för mig som företagare att
sammanställa detta, och när du väl har läst detta kommer du, precis som jag,
tycka att de är supertips.
Du har säkert en haft en enastående affärsidé och integrerat det i din affärsplan. Detta måste du göra konkret för dig själv. Sätt upp en målbild och vad du vill uppnå. Du måste komma på hur du ska bli lönsam som företagare.
Hur ska man skilja sig från motståndarna eller konkurrenterna? Man måste veta vilka mål man har när man tänker på hur man vill att kunderna ska se på ens företag.
Hur vill du att kunderna ska komma ihåg ditt företag och hur
vill du att de ska ta beslutet att just ditt företag är värt att besöka och
handla varor eller tjänster av.
Alla. Det är svaret såklart. I alla fall ska det vara din huvudsakliga inställning. Men du kanske ska ha en lite mer inriktad målgrupp. Planerar du att starta och driva en klädbutik för damer kanske målgruppen bör vara… hm… damer. I alla fall inte bara män.
Du förstår säkert. Som jag nämnde
tidigare, det är verkligen inte bra att hacka i sten i vilka man endast ska
vända sig till, men att ha en någotsånär precis målgrupp gör jobbet enklare och
gör att ditt företagskoncept bli tydligare.
Det är kunder och konsumenter ni tävlar om. Därför kan det dessutom vara en bra idé att hålla koll på kunder och konsumenternas beteende. Finns det trender att detektera? Känna och lyssna av marknaden.
Då
kommer du att locka fler nya kunder.
Inga kunder kommer att komma. Tänk igenom var du ska placera ditt företag så kunderna kommer att snubbla över din firma, så de aktivt söker upp den (få inte vara för besvärligt) och så de som är målgruppen faktisk finns i närheten.
Det finns sorgligt många företag som inte har tänkt
på detta innan de satsat med pengar och tid, vilket resulterat i flyttkartonger
innan första bokföringsåret är förbi. Du som företagare bör också fundera på
var du vill att kunderna ska se din så kallade marknadsföring. Ska en annons
dyka upp i Facebookflödet? Ska du komma och hålla i en föreläsning på deras
arbetsplats? Ska du kommentera bloggar i samma ämne med länkar till din egen
hemsida? Fundera på vad som är prisvärt och vad som är värt den tid det tar.
Allt du gör måste utvärderas. Detta för att du inte ska lägga
ner tid och pengar på saker som inte är lönsamt eller genererar kunder.
Utvärdera marknadsföringen – huruvida det resulterade i fler kunder och ökad
försäljning. Utvärdera nya koncept – blev det större efterfrågan rörande vissa
varor? Hur ser din trendspaning ut? Var den korrekt eller felaktig? Går det i
perioder, är säsongsberoende? Allt måste hela tiden följas upp för att sedan
kunna utvecklas kontinuerligt. Och det är en av det roligaste med att vara sin
egen chef och egenföretagare. Lycka till!
Vårt kundcenter
08 123 503 29
Måndag-fredag: 10:30-17:00
Lördag-söndag: stängt
Helgdag: stängt