Starta enskild firma under 5 minuter direkt online

Att starta enskild firma är normalt sett en långsam och tidskrävande process, men med vår hjälp kan du komma igång inom bara fem arbetsdagar. Paketet inkluderar allt du behöver för dig som ska starta eget för första gången. För bara 990 (exklusive moms) hjälper vi dig att komma i gång i dag.

Fyll i dina uppgifter

4 kvinnor som verkligen har lyckats med sin enskilda firma

Bland kvinnor är företagsformen enskild firma allra populärast. Detta beror förmodligen på att det är enkelt att starta en enskild firma och att man dessutom inte behöver något aktiekapital som när man startar ett aktiebolag.

När företaget sedan har funnits ett tag och går med vinst är det många som uppgraderar bolaget till ett aktiebolag, men för dig som är i startgroparna till att komma igång med ditt egna företag är en enskild firma ett mycket bra alternativ.

Det går utmärkt att bli framgångsrik genom att driva en enskild firma och nedan är några exempel på kvinnor som verkligen har lyckats.




1. Lyckas som frilansare

Anneli Egestam i Göteborg valde att starta sin enskilda firma Egestam Marketing när hon upptäckte att hon trivdes i rollen som arrangör av affärsmingel och event. Hon har till exempel grundat Göteborgsminglet som är ett affärsmingel för näringslivet i regionen.


Med en bakgrund som civilekonom och marknadsförare såg Anneli en marknad för sina tjänster som frilansare, och gick en starta-eget-kurs. Eftersom hon startade en enskild firma var hennes kostnader låga.

En av de få utgifterna i företaget var lokalhyra eftersom hon tyckte att det var viktigt att ha ett kontor att gå till redan från början för att få den rätta känslan för företagandet. Tack vare att hon var sparsam och anpassade sina utgifter efter intäkterna så gick företaget med vinst redan från början.


Annelis tips till blivande företagare är att det är viktigt att kunna hantera frihet under ansvar och brinna för det man gör.

Det är också viktigt att hitta sin egen verksamhetsinriktning och se vad du kan erbjuda dina potentiella kunder. Genom att vara unik på marknaden ökar du chanserna för att kunderna ska välja just dig.

Något som verkligen kan hjälpa dig på vägen är att utveckla och underhålla ett nätverk av personer som tror på dig och kan hjälpa dig att få dina första kunder. Var inte heller rädd för att be om hjälp med de delar av företagandet som du inte behärskar, till exempel bokföring eller datorer.

Genom att vara lyhörd och öppen mot personer du träffar kan du också få reda på deras behov och kunna anpassa verksamheten efter kundernas önskemål.


2. Deborah startade en enskild firma och blev ägare av två caféer

Deborah Rosman i Oxelösund fick blodad tand efter att hon startat sin enskilda firma som inredare. Snart hade hon dessutom tagit över två caféer som blev stora succéer tack vare hennes fingertoppskänsla för vad kunderna vill ha.

Allting började med att Deborah utbildade sig till informationsdesigner och startade en enskild firma för att hjälpa företag med inredning i deras lokaler. Hennes arbete ledde så småningom till att hon ombads ta fram ett koncept för ett skärgårdscafé utanför Oxelösund.

Hon tänkte direkt på våfflor, och utvecklade snabbt ett vinnande koncept som resulterade i sommarcaféet Skärgårdsvåfflan.

Efter en väldigt lyckad första säsong med långa köer fick Deborah erbjudandet att tillsammans med en kompanjon köpa ut verksamheten. Idag arbetar hon främst med det hon tycker är roligast: marknadsföring, administration och produktutveckling.

En av de stora anledningarna till att sommarcaféet blev så framgångsrikt var Deborahs stora engagemang i personalen.

De får ta del av roliga personalkvällar och en härlig stämning vilket förstås också caféets besökare känner av. Man arbetar också mycket med sociala medier såsom Instagram och Facebook vilket gör att många checkar in på caféet under ett besök, något som snabbt sprider sig vidare till besökarnas vänner och bekanta.

Ytterligare en framgångsfaktor är att Skärgårdsvåfflan också samarbetar med andra mindre företag i och omkring Oxelösund, både genom att rekommendera varandra, men också genom att låna personal av varandra om det krisar.

På senare tid har Deborah också tagit över ytterligare ett café i Nyköping, där hon försöker utveckla samma företagskultur som gjorde Skärgårdsvåfflan så framgångsrikt.

Hon anser att personalen är den största utmaningen i ett företag. Om man kan få personalen att trivas kommer de att göra ett bra jobb och det viktigaste är att de anställda har ett servicetänk och nära till skratt, resten får de lära sig när de börjar jobba.


3. Från UF-företag till enskild firma

Lina Björk startade år 2013 ett UF-företag tillsammans med en klasskamrat, som idag fortfarande drivs vidare i form av en enskild firma. Företaget Dalkullan tillverkar vackra smycken i form av bland annat dalahästar som är handgjorda och handmålade i Nusnäs.

Affärsidén låg nära till hands eftersom Lina är från Ludvika i Dalarna och tillsammans med sin klasskamrat Sara Meriläinen vann hon pris för bästa UF-företag i Ludvika och fick möjligheten att delta på Sverigemästerskapen i Ung Företagsamhet.

Det var främst engagemanget som gjorde att det gick så bra för Dalkullan. Lina och Sara kom väldigt bra överens, hade roligt tillsammans och kunde bidra med olika tankar, idéer och egenskaper. Eftersom de satsade mycket på sociala medier såsom Facebook lyckades de sälja riktigt bra under UF-året.

Kundkretsen utökades hela tiden vilket gjorde det möjligt för Lina att starta en enskild firma för att fortsätta att driva företaget. Hon tog chansen att be om råd och tips från Nyföretagarcentrum som Dalkullan haft kontakt med tidigare, och fick där hjälp med att starta företaget på riktigt.

Lina öppnade snabbt en webbshop vilket Dalkullan dittills saknat, något som de i efterhand ångrar eftersom de tror att det skulle ha hjälpt dem att sälja ännu mer under UF-året. Idag är Lina också mer noggrann med vilka leverantörer hon väljer eftersom hon idag anser att de hade kunnat få ned kostnaderna ännu mer om de gjort en lite mer grundlig research.


4. Bloggare och influencer

Den senaste och hippaste trenden på marknaden är att vara bloggare eller influencer. En kvinna som verkligen har lyckats som bloggare är Anne Von Porat. Hon driver för närvarande www.veckomagasinet.com där man kan läsa om bland annat attraktionslagen och kungafamiljen.

Hon har även mycket andra projekt som hon håller på med och det kanske är det som är själva tjusningen i att ha en enskild firma - det är lätt att starta flera.

 

image
Hans Kahn  1064 visningar
Senast uppdaterad: 12/3/2021 1:20 PM