Att starta enskild firma är normalt sett en långsam och tidskrävande process, men med vår hjälp kan du komma igång inom bara fem arbetsdagar. Paketet inkluderar allt du behöver för dig som ska starta eget för första gången. För bara 990 (exklusive moms) hjälper vi dig att komma i gång i dag.
Varför har det gått så bra för vissa företag? Svaret på den frågan är nästan alltid i grund och botten, för att de har haft en alldeles unik affärsidé. Nytt och fräscht. Kunderna vill inte ha det som redan finns i massor.
Och kanske inte ens det som det bara finns en av. Här gäller det att vara uppfinningsrik och tänka i nya banor. När du funderar eller tror dig ha svaret på vad som är en bra affärsidé är det alltid smart att bolla denna idé med andra personer.
Avslöja naturligtvis inte allt för en okänd människa, men
kolla vad först och främst vad nära och kära tycker, men även (om du har
möjlighet) vad andra, potentiella kunder tycker.
Lönsamhet är lite av näringen i ett företag. Om det inte går runt och är lönsamt kommer det inte att hålla i längden. Ärligt talat, ganska kort tid faktiskt. Oavsett hur mycket man fullkomligt älskar sin affärsidé, är det ingen bra affärsidé i praktiken om ingen är villig att lägga ner pengar på den produkt du säljer genom ditt företag.
Inledningsvis, ibland längre än vad
man tror, kan det vara dåligt med inkomster. Några av världen största och mest
framgångsrika entreprenörer gick back i flera år innan de kunde ta ut någon
lön. Men de gav sig aldrig, vilket gav resultat.
Utan kunder, ingen försäljning. Utan försäljning, ingen lönsamhet. Utan lönsamhet, inget företag. Matematiken är enkel. Att hitta sina kunder är inte bara bra, utan ett måste om man vill att det ska rulla för sitt företag. Man måste hitta sin målgrupp.
Lås dig inte vid denna för all framtid men om man ska vara realistisk finns det faktiskt inget företag som lockar alla människor på vår jord. Om du väljer att driva ett ölkafé kanske din målgrupp bör vara öl-konnässörer i första hand.
Det är dessa som kommer komma inledningsvis och i fortsättningen. Att även nyinvigda ölälskare kommer att göra entré ska också vara ett mål. Liksom att man skapar nya frälsta genom sitt företag.
Men i början, ta de säkra kunderna och vänd dig mot dem. Det bli mest
tacksamt och lönsamt.
I vissa fall är det omöjligt att starta sitt företag om man
inte gör en större investering i början. För att återgå till mitt exempel om
ölkaféet. Utan en köpt eller hyrd lokal blir det svårt att ha ett kafé. Men
innan man börjar med att köpa in biljardbord och anlitar jazzband är det smart
att få pengarna att skramla ner i bössan. I alla fall några mynt. Då vet man
att det fungerar och vad man har för pengar att röra sig med.
Alla kan inte allt, men alla kan något. Därför är det
otroligt värdefull att nätverka. Skaffa dig ett så stort nätverk som du bara
kan. Om något går på tok eller om du bara undrar över något som inte ligger inom
din kompetens är det så skönt att känna till någon som besitter denna kunskap.
I dag nätverkar i princip alla som är aktiva företagare. Alla vill skaffa
kontakter. Därför ska du inte var blyg. Spinn en tråd till närmsta rörmokare så
kanske du kan lära dig ett och annat, ifall kundtoaletten skull springa läck.
Som företagare – eller som egen företagare måste man agera
chef. Och ägare. Men också försäljare. Det glömmer en del. De jobbar igenom
sina företag och gör ett kanonjobb, men när det kommer till kritan får de inget
sålt. Du är allt. Och företaget är inget utan dig. Så lägg i en extra växel och
sätt på dig det där charmiga försäljningsleendet.
Vårt kundcenter
08 123 503 29
Måndag-fredag: 10:30-17:00
Lördag-söndag: stängt
Helgdag: stängt