Starta enskild firma under 5 minuter direkt online

Att starta enskild firma är normalt sett en långsam och tidskrävande process, men med vår hjälp kan du komma igång inom bara fem arbetsdagar. Paketet inkluderar allt du behöver för dig som ska starta eget för första gången. För bara 990 (exklusive moms) hjälper vi dig att komma i gång i dag.

Fyll i dina uppgifter

Dags att starta e-handel? 7 tips för att starta framgångsrik e-handel

Välj rätt tekniska lösningar för ditt företag
För att det ska gå smidigt för kunderna att handla i din webbshop bör du välja en bra teknisk plattform. Idag är det lättare än någonsin att starta upp en e-handel eftersom det finns många färdiga designmallar. På bara några dagar kan du vara igång med din webbshop, men tänk på att det kommer ta ett tag att lägga upp alla produkter. Du måste också titta på vilka betalningslösningar du vill erbjuda. De populäraste alternativen är fakturatjänsterna Klarna och Payson samt Dibs och Payex. Många moderna nätbutiker erbjuder även den mobila betaltjänsten Swish.

Erbjud ett mervärde
För att lyckas trots den stora konkurrensen online är det viktigt att du erbjuder kunderna ett mervärde. Om du till exempel säljer kläder eller skor måste det finnas en anledning för kunderna att handla från just dig, och inte vilket annat klädföretag som helst. Du som driver ett mindre företag kommer heller aldrig att kunna konkurrera med lägre priser än de stora e-handelsföretagen. Genom att i stället ge kunderna något extra kan du ändå få dem att föredra din webbshop. Det kan till exempel handla om att erbjuda skräddarsydda produkter, eller produkter som kunden själv kan göra mer personliga på olika sätt.

Satsa på fantastisk kundservice
Det är egentligen ingen större skillnad på att driva en e-handel och att ha en fysisk butik. Det är samma kunder du betjänar. Därför är det minst lika viktigt att erbjuda riktigt bra kundservice. Det är lätt att det blir opersonligt när man handlar online. Men om du kan få kunderna att känna sig speciella och uppskattade ökar chanserna att de återkommer. Detta kan du göra genom att erbjuda riktigt bra information om dina produkter redan i webbshopen, gärna en sida med de vanligaste frågorna och svaren. Se också till att svara på kundernas frågor så snabbt som möjligt, eftersom ett sent svar riskerar att kunden hittar en likvärdig produkt någon annanstans. Du kan också skicka med små gåvor som har koppling till dina produkter eller ditt företag då och då. Detta för att överraska kunderna och öka chansen att de blir nöjda och berättar om din webbshop för andra.


Arbeta med content marketing
Idag när de flesta handlar på nätet räcker det inte med att bara lägga upp dina produkter och sedan vänta på kundernas beställningar. I stället blir det allt viktigare att erbjuda så kallad content marketing. Det innebär att du delar med dig av intressant innehåll till kunderna. Detta visar dels att du kan mycket om dina produkter och den bransch du verkar i. Det ger också ett mervärde som gör att kunderna kan få nya idéer om hur de ska använda produkterna. Tips på hur de ska skötas och få de senaste nyheterna på marknaden. Detta gör att många kunder kommer att återkomma till din webbshop även om de egentligen inte har tänkt köpa något, bara för att läsa det innehåll du bjuder på.

Content marketing kan till exempel införas i din webbshop via en blogg som uppdateras regelbundet. En kunskapssajt som går att nås direkt från webbshopen eller ett forum där du själv deltar och delar med dig av information och tips. Tack vare content marketing kan du öka din trovärdighet och få kunderna att välja din webbshop framför någon av konkurrenternas. Eftersom du inte träffar dina kunder är det nämligen extra viktigt att ge ett personligt intryck för att stå ut från mängden.

Öka din närvaro på sociala medier
Om du verkligen vill lyckas med din webbshop är det väldigt viktigt att ditt företag är närvarande på sociala medier. Det allra viktigaste när man driver en nätbutik är nämligen att skapa trafik till sidan. Kunderna måste veta om att din webbshop finns. Ett billigt och enkelt sätt att göra detta på är att använda sig av sociala medier.

Det första du bör göra är att registrera en Facebook-sida för ditt företag och lägga upp länk till sidan i webbshopen. Detta så att dina kunder enkelt kan gilla Facebooksidan. Då kommer deras vänner att se att de gillat just din webbshop, vilket är ett utmärkt sätt att få nya kunder på. På Facebook kan du interagera med dina följare genom att till exempel erbjuda tävlingar där de ska dela din sida för att kunna delta. Du kan också erbjuda olika rabatter och erbjudanden som bara är till för dina följare. Tänk på att lägga upp nyheter från webbshopen eller informera om kommande produkter.

Det kan också vara lönsamt att skapa ett konto på Instagram. Där kan du lägga upp bilder på nya produkter och bilder på kunder som använder dina produkter. Du kan även visa följarna hur det går till ”bakom kulisserna” i ditt företag. För att få nya följare på Instagram kan du gilla andras bilder och kommentera bilder som har en koppling till din bransch och dina produkter.

Samarbeta med influensers
Det blir allt vanligare att företag samarbetar med bloggare och influensers för att göra reklam för sina produkter. Ett sådant samarbete kan innebära att du skickar ut produkter till en utvald influenser inom din bransch. Dem gör recensioner eller visar upp produkterna på till exempel Instagram eller i deras blogg. Denna typ av marknadsföring ses ofta som mer trovärdig av potentiella kunder. Chansen är stor att en hel del av influensers fans och följare kommer att köpa dina produkter.

Skicka ut nyhetsbrev
Sist men inte minst är det viktigt att du har en återkommande kommunikation med dina kunder. Då är nyhetsbrev en av de bästa lösningarna. Genom att skicka ut nyhetsbrev kan du även nå de kunder som inte är närvarande på sociala medier. I nyhetsbrevet kan du informera om nya produkter i webbshopen och om det har hänt något nytt i företaget som kan vara intressant för kunderna. Du kan också dela med dig av kampanjer och rabattkoder. Detta ökar chansen att kunden ska klicka sig vidare till din webbshop för att passa på att handla medan erbjudandet gäller.

image
Hans Kahn  995 visningar
Senast uppdaterad: 8/31/2021 9:25 AM

Vårt kundcenter

08 123 503 29

 

Måndag-fredag: 9:30-17:00

Lördag-söndag: stängt

Helgdag: stängt

footer desktop
footer mobile