Att starta enskild firma är normalt sett en långsam och tidskrävande process, men med vår hjälp kan du komma igång inom bara fem arbetsdagar. Paketet inkluderar allt du behöver för dig som ska starta eget för första gången. För bara 990 (exklusive moms) hjälper vi dig att komma i gång i dag.
Försök i den mån du kan att styra vilka kunder du har i din enskilda firma.
Detta är kanske lättare sagt än gjort. Men genom att försöka styra vilka dina kunder är kan du öka chanserna för att de betalar sina fakturor i tid.
Du som har en webbutik kan se till att endast erbjuda de betalningsmetoder som innebär att du får betalt direkt. Såsom kortbetalning, banköverföring och fakturatjänster som Klarna och Payson där du själv inte behöver ta någon risk att inte få in pengarna.
Du som driver andra typer av företag har möjligheten att ta reda på information om potentiella kunders ekonomiska situation. Detta genom gratis information på olika hemsidor som erbjuder företagsinformation.
Du kan också ta en kreditupplysning både på företag och privatpersoner för att se så att de inte har några betalningsanmärkningar. Detta innan du godkänner dem som dina kunder när du ska starta eget.
Skicka ut dina fakturor i tid
Vi är nog många som har glömt bort en skuld någon gång. Skickar du fakturan väldigt nära förfallodatumet är det större risk att kunden inte hinner betala i tid.
För att garanterat få betalt i tid är det därför alltid bäst om du skickar ut dina fakturor till kunderna så fort som möjligt. Gärna direkt efter att den beställda produkten levererats eller tjänsten är utförd.
Då har kunden också tid på sig att planera sin ekonomi och få fram pengar till att betala din enskilda firma innan förfallodatumet. Informera alltid om ditt företags policy när det gäller påminnelseavgifter direkt på fakturan. Detta för att öka chansen att kunden betalar i tid för att undvika extra avgifter.
Påminn kunden om att betala
Om du ändå inte har fått in någon betalning dagen efter fakturans förfallodatum är det dags att påminna kunden om skulden. Det finns lika många orsaker till en försenad betalning som det finns kunder.
Därför är det alltid bäst att kontakta kunden personligen, särskilt om det gäller en större summa pengar.
Det smidigaste sättet att påminna om en obetald faktura är att skicka ett mail eller ett sms. Detta kan man med fördel göra redan på förfallodatumet, för att ge kunden chansen att faktiskt betala skulden i tid.
Formulera gärna mailet eller meddelandet på ett neutralt sätt så att kunden inte känner sig utpekad. Men ändå i en formell ton som signalerar att fakturan måste betalas snarast.
Om kunden trots detta inte betalar och du väljer att skicka en andra betalningspåminnelse. Då är det en bra idé att informera om vilka inkassoåtgärder som kommer att vidtas om skulden inte betalas.
Det är många gånger väldigt effektivt att ringa kunden och fråga om anledningen till den uteblivna betalningen. Då går det ofta att komma fram till en lösning som känns bra för båda parter.
Personlig kontakt med kunden är alltså det bästa. Inte bara för att du kan få en förklaring till varför betalningen är försenad, utan också för att du visar kunden att du har koll på företagets ekonomi.
Du visar också är du är noga med att få in betalningarna i tid i din enskilda firma. Då ökar också chansen att du kommer att få betalt snabbare i framtiden.
Förhandla med kunden vid en försenad betalning
Som vi nämnde ovan är det alltid bäst att kontakta kunden personligen. Detta för att förhandla om vad som ska ske med en försenad betalning. Förr eller senare måste fakturan betalas.
Men det kan ofta kännas bra för båda parter att komma fram till en lösning direkt i stället för att ta det vidare till kronofogden.
Om kunden till exempel har dåligt med pengar för tillfället kan du erbjuda ett senare förfallodatum. En annan lösning är att ni delar upp betalningen, så att du får en del av summan direkt och resten senare.
Om du märker att samma kund har problem att betala flera månader i rad är det bäst att enbart tillåta förskottsbetalning i fortsättningen.
Ta hjälp av Kronofogden
Ifall du och kunden inte kan komma överens. Att alltför lång tid har passerat efter förfallodatumet, så kan du vända dig till Kronofogden. Kundens skuld till dig fastställs genom att du ansöker om ett betalningsföreläggande.
Denna åtgärd kan leda till att kunden får en betalningsanmärkning. Så det är viktigt att du är medveten om risken att er kundrelation kommer att avbrytas.
I bästa fall kommer kunden att betala sin skuld till dig efter att ha kontaktats av Kronofogden och då måste du ta tillbaka din ansökan. Men om kunden bestrider fakturan går det inte att ta något beslut om betalningsföreläggande
Då måste du gå vidare till domstol för att försöka avgöra ärendet. I en del fall struntar kunden i betalningsföreläggandet och utfallet blir då återigen att kunden antingen måste betala sin skuld eller invända mot beslutet.
Varpå du också har möjlighet att gå vidare med ärendet till domstol.
Som tur är går det sällan så långt som till ett betalningsföreläggande. Det går oftast att komma överens med kunder som är sena med sina betalningar.
Genom att följa de olika stegen i denna artikel kan du förhoppningsvis öka dina chanser att få betalt av dina kunder. Detta på samma gång som du förenklar administrationen och förbättrar ditt företags ekonomi.
Fakturera sig själv i enskild firma
Om man ska starta en mindre firma själv, så väljer man ofta enskild firma som företagsform. En enskild firma är den enklaste formen av företag som finns i Sverige idag och en enskild firma drivs av en enskild näringsidkare.
I en enskild firma så är det näringsidkaren som fakturerar sig själv personligen med sitt personnummer som organisationsnummer och alla vinster som man får in i företaget beskattas som lön.
Skatten betalar man i sin deklaration varje år och man kan samtidigt också göra avdrag för kostnader i deklarationen.
Som enskild näringsidkare är du personligen ansvarig för allt som sker i ditt företag. Om företaget har skulder så kan du tvingas betala dessa med dina privata medel.
Detta är väl egentligen den enda nackdelen med att starta denna typ av företagsform.
Det som är positivt är att det är väldigt enkelt att starta upp en enskild firma och man behöver inte sätta in några pengar för att starta upp, vilket du behöver göra när du till exempel startar ett aktiebolag.
Detta betyder att om du har ett aktiebolag så räknas bolaget som en juridisk person, alltså helt separat från dig som privatperson. Detta är en av de största skillnaderna på dessa två företagsformer.
Det är så klart alltid bra att kontinuerligt hålla koll på sina räkenskaper för att se hur det går i företaget och för att få en snabb och säker överblick, så du vet om du ligger på plus eller minus.
Ett bra tips kan vara att sätta in 40-50% av inkomsterna som företaget får in på ett speciellt konto. Dessa pengar använder du sedan för att betala arbetsgivaravgifter och skatter. Då vet du att du aldrig kommer att behöva betala någon restskatt med egna pengar.
Vårt kundcenter
08 123 503 29
Måndag-fredag: 10:30-17:00
Lördag-söndag: stängt
Helgdag: stängt