Att starta enskild firma är normalt sett en långsam och tidskrävande process, men med vår hjälp kan du komma igång inom bara fem arbetsdagar. Paketet inkluderar allt du behöver för dig som ska starta eget för första gången. För bara 990 (exklusive moms) hjälper vi dig att komma i gång i dag.
Förutom alla saker som man måste göra när man ska starta enskild firma – såsom f-skatt, registrering, bolagsnamn, momsregistrering, marknadsföring, startbudget, registrering som arbetsgivare och självdeklaration – finns det ytterligare bra saker att tänka på som kanske inte dyker upp vid första bästa googling.
Därför tänker vi råda bot
på denna frånvaro av goda tips, genom att ställa samman fem råd som inte alla
känner till. Dock råd som kan var guld i företagssammanhang. Särskilt när man
precis är i nyetableringen av sin egna näringsverksamhet.
1. Sitt
inte inne med din kunskap – sprid den
Naturligtvis ska du inte avslöja ditt hemliga recept på kanelbullar om du driver ett café och är känd för just dina enastående kanelbullar. Men du vinner verkligen i längden på att informera och näst intill utbilda dina kunder inom ditt område så de lättare kan ta till sig bra kvalitet och unika varor och tjänster.
Skriv på din hemsida
om äkta kanel jämfört med oäkta kanel så de kan uppskatta att du verkligen har
den godaste kanelkrämen i dina bullar. Om nu dina bullar uppnår den standard
som du anger och anser (vilket jag inte tvekar en sekund på att de gör),
kommer dina kunder att först berätta om sin nyfunna kanelkunskap och därefter
om dina bullar. En win win-situation.
2. Ha ett belöningssystem när det känns jobbigt
Oavsett
hur roligt det är som att vara egenföretagare kommer det att dyka upp mindre
roliga delar i jobbet. Vissa saker kanske man tycker är svårt, andra kanske
bara är tråkiga, och några saker kan kännas stressande på grund av tids-eller
pengabrist. Därför är det jättesmart att skaffa sig ett belöningssystem. Det
handlar inte om en resa till Bali var tredje sekund, men kanske en välförtjänt
paus på stan, en roligare arbetsuppgift, lite sociala medier-tid eller varför
inte en promenad ute i det fina vädret.
3.
Lyssna på dina kunder
Det är kanske inte en nyhet att man ska lyssna på sina kunder, men det nya i detta tips är att du faktiskt ska göra det lätt för dina kunder att tycka till. Med enkla medel kan du få kunder att ventilera sina åsikter via mejl, sociala medier, bloggar, telefon, muntligen, i diskussionsforum eller på små lappar bredvid kassan. Uppmuntra dem! Kunders åsikter kan vara guld värda, både kritik och ros. För utan dina kunder är du ingenting som egenföretagare – det är den bittra verkligheten.
Kundernas åsikter kan få dig
att öppna ögonen för ditt företag och se på rörelsen ur ett utomstående
perspektiv, vilket kan vara svårt att göra på andra sätt. Familjemedlemmar och
vänner fungerar inte lika bra när det gäller just detta. Dessutom kanske
kunder och konsumenter omedvetet sitter inne på den där alldeles enastående
idén som kommer gynna ditt företag extremt mycket – vem vet?!
4. Strunta i dumbommar
I direkt koppling till tips nummer
tre – allt som alla kunder säger är inte guld. Inte heller silver. Inte något
alls. För vissa bra gnäller, vill trampa på egenföretagare, spelar Allan och
tror de kan driva med dig och ditt företag. Sådana kunder vill du inte ha, så
gör dig av med dem. Eller bry dig åtminstone inte om dem och lägg verkligen
inte ner någon energi på dem. Med tiden kommer de antingen att tröttna eller
helt enkelt försvinna. Energislukare har man inte tid eller råd med som
nyetablerad företagare.
5. Går det bra i din enskilda firma – håll det för dig själv
Tråkigt men sant, om det går
alldeles utmärkt ekonomiskt för ditt företag är det oftast lika bra att inte
berätta det för branschkollegor. Avundsjuka är en av de starkaste egenskaperna
som finns, otrevlig men likväl stark. Berätta om din framgång för de du
verkligen litar på, som bästa vännerna och familjen. Det får räcka. Annars kan
det bli tråkig stämning där andra faktiskt kan försöka sabotera för dig och
ditt företag av ren och skär avundsjuka.
Vårt kundcenter
08 123 503 29
Måndag-fredag: 10:30-17:00
Lördag-söndag: stängt
Helgdag: stängt