Att starta enskild firma är normalt sett en långsam och tidskrävande process, men med vår hjälp kan du komma igång inom bara fem arbetsdagar. Paketet inkluderar allt du behöver för dig som ska starta eget för första gången. För bara 990 (exklusive moms) hjälper vi dig att komma i gång i dag.
Att starta enskild firma kan kännas som ett fantastiskt steg i livet. Och det är det, så känslan är helt befogad.
Att vara ägare för sitt egna företag innebär också att man bli sin egen chef – något som ofta kan vara en av orsakerna till att man väjer att göra denna förändring i livet.
Så var det i alla fall för mig. Men med detta kan det komma en viss förvirring eftersom man måste se till att alla saker blir gjorda, alla viktiga saker, rätt saker.
Hur ska man då göra? Nu kommer lite tips och råd, knep och knåp i ämnet:
att vara sin egen chef – och lyckas.
Trots att du är chef måste du ha ett privatliv, familjen, vänner, fritidsintressen. I mitt fall är det viktigt att rent fysiskt ta mig ut och bort från datorn och arbetsplatsen för att sedan återvända till exakt samma hus men då se det som mitt privata hem dit kunder inte får komma.
Om man inte anser sig ha tid med egentid, då måste man tänka om. För det har vi alla. Du kommer att behöva handla mat, du kommer att behöva hämta ungarna på dagis, du kommer att behöva rasta hunden.
Och då får väl dessa delar i livet vara
signalerna då du varvar ner och sedan kommer in i ett hemma-mood. Ingen blir en
bra chef av att aldrig vila och ägna sig åt eftertanke. Tvärtom, du kommer att
märka det.
Tänk ändå om livet vore helt förutsägbart. Först kanske du tänker, ”gu vad skönt”, men om du tänker efter ett tag – visst skulle det bli bra tråkigt?!
Jag kan lugna dig här och nu, för livet är fullt av trevliga och mindre trevliga överraskningar. Inte minst om man har ett eget företag i vilket man agerar chef.
Till skillnad från att jobba som anställd för en arbetsgivare där det alltid finns någon att vända sig till när jobbet strular – en chef – finns det egenföretagarens värld ingen annan än en själv att vända sig till.
När datorn lägger ner, när kaffemaskinen helt plötsligt säger hej då, när kunden inte kommer till mötet, när uppdragsgivaren hux flux vill ha artikeln i morgon och inte på onsdag… Löningen heter marginaler.
Proppa inte in uppgifter och åtaganden i ett späckat schema, för schemat ser nästan aldrig likadant ut på kvällen som det såg ut på morgonen.
Ha marginaler, i värsta (eller bästa) fall kommer du har tid över för att antingen förbättra dina produkter eller tänka igenom dina tjänster, eller så kan du helt enkelt ta en välförtjänt paus.
Planera hellre veckovis eller månadsvis istället för att fylla varje minut i
varje timme. En dag måste ha andrum för att fungera.
För att det ska bli något gjort är det viktigt att man gör något. Fånigt kan tyckas? Men för att verkligen producera det du är kapabel till är det viktigt att ha koll på vad man gör under en vecka eller en dag. Vad man producerar.
Tid är pengar – därför bör du kontrollera hur mycket fakturerad tid du lägger ner på saker och ting. Är det optimalt eller inte? Men man kan inte bara sälja och sälja. I alla branscher krävs någon form av förarbete.
Research, inköp, marknadsundersökningar, resor, administration, idéutveckling med mera med mera. Här måste du koll vad den totala arbetstiden ligger på.
Hur mycket tid som går åt vad, är jätteviktigt att ta reda på. För kanske blir det för mycket tid åt att besvara onödiga mejl, tid som skulle kunna gått åt produktutveckling eller kundkontakt.
Varför inte skaffa sig en stämpelklocka,
antingen bara genom att titta på klockan och avluta på förutbestämda tider,
eller använda sig av mer professionella digitala klockor som finns på nätet i
hundratals.
Vårt kundcenter
08 123 503 29
Måndag-fredag: 10:30-17:00
Lördag-söndag: stängt
Helgdag: stängt