Starta enskild firma under 5 minuter direkt online

Att starta enskild firma är normalt sett en långsam och tidskrävande process, men med vår hjälp kan du komma igång inom bara fem arbetsdagar. Paketet inkluderar allt du behöver för dig som ska starta eget för första gången. För bara 990 (exklusive moms) hjälper vi dig att komma i gång i dag.

Fyll i dina uppgifter

Skaffa enskild firma – bli ett med ditt företag



Det räcker inte att bara ha en affärsidé. Man måste bli en del av den och leva med den i en härlig symbios. För härligt är just vad det är, att tro på sin dröm och leva den. Ingenting är så fantastiskt och ger en sådan självkänsla som att tillsammans med sitt företag utvecklas och lyckas. Häng med i en liten miniguide i hur du blir ett med ditt nystartade företag.

 

Innan man startar ett företag har man nästan alltid filat, tänkt över och funderat över vad man ska syssla med – vilken affärsidé som är den rätta. Det gäller säkert dig också. Företagsnamnet kanske sitter som en smäcka. Du kanske vet exakt vilka varor eller tjänster som är just din grej i nuläget. Hur marknadsföringen ska se ut är klar och du känner att det kommer att fungera alldeles utmärkt. Det låter toppen! Är du nöjd? Var inte det. Inte än i alla fall. Ett företag är nämligen som en bebis, det kräver omsorg, eftertanke och hela tiden en närvaro. Det räcker inte med att tanken om hur man ska ta hand om bebisen är fin, men måste praktisera detta omhändertagande. En enskild firma blir en del av ditt liv. Om du inte anser dig ha den tiden eller lusten att integrera företaget och jobbet med ditt privata liv är det kanske inte företagsformen enskild näringsverksamhet som är den aktuella för dig.


Du måste tro på ditt företag

Varenda gång ditt företag korsar någons väg – ett annat företags, en kunds, en konsuments, bankens med mera, då är det precis som varje gång du själv stöter på en gamla bekant, din frus syster, din bästis… Som privatperson visar du alltid vem du är och vilka värderingar du har. Samma sak måste du göra när du också är ett företag. Du måste visa vad ditt varumärke står för och utstråla det företaget vill förknippas med. Ord, värderingar och bestämda tankegångar måste finnas i allt som är en del av företaget – inte bara i en pärm inne på ditt kontor.

 

Ha en policy eller värdeord

När du bearbetar din affärsplan kommer det med största sannolikhet skapas en rad olika policys som står för vad du vill förmedla till dina kunder. Det företaget ska förmedla kommer att bli grunden till ledorden som ni eller du kommer att vilja dela med er av till kunder och investerare. Dessa värdeord måst genomsyra hela din vardag. Dessa värdeord ska hela företaget kretsa kring och tydligt visas i all verksamhet. I grund och botten handlar det om att du ger skenet av att du själv tror på din verksamhet och din affärsidé. För om man som kund inte känner att ägaren tror på sitt företag till hundra procent, då tror man som kund inte ett skvatt på det företaget. Tufft men sant. Kunder är inte lättlurade. 

 

Lovar du något måste du hålla det

Säger man att man har stadens godaste lussebullar, då måste man faktisk leva upp till det löftet. Innan du ger ditt företag en rubrik, tänk igenom vad det innebär. Kommer du kunna leva upp till det i dina gena ögon? Att bara välja värdeord eller klatschiga marknadsföringskampanjer för att det låter eller ser himla bra ut trots att man inte kan leva upp till dessa påståenden, det är en stor fälla som tenderar göra att företag förlorar fler kunder än de genererar.

 

Introducera medarbetare så tidigt som möjligt.

Har du valt att vara arbetsgivare och har därmed anställd personal är det superviktigt att även dessa är invigda i ledorden och företagets värdering. Men också att de sympatiserar med dessa, samt att de verkligen jobbar efter dessa hela tiden. För dina medarbetare är precis som du, företagets ansikte utåt. Om man har någon som sysslar med låt oss säga bokföringen är det minst lika viktigt att ditt företags policy genomsyrar dennes arbete. Det är just det som många gör fel, de tror att det bara är ägaren och eventuellt den som möter kunden som måste var övertygad och övertygande. Om så är fallet blir det lätt skevt i företaget och mycket närmare till missförstånd som i kunderna i värsta fall kommer att lägga märke till.