Starta enskild firma under 5 minuter direkt online

Att starta enskild firma är normalt sett en långsam och tidskrävande process, men med vår hjälp kan du komma igång inom bara fem arbetsdagar. Paketet inkluderar allt du behöver för dig som ska starta eget för första gången. För bara 990 (exklusive moms) hjälper vi dig att komma i gång i dag.

Fyll i dina uppgifter

Skaffa enskild firma – den viktiga ekonomin


För att skaffa enskild firma måste man lära sig ha koll på ekonomin. Till skillnad från många andra företagsformer, så som aktiebolag är ekonomin i en enskild näringsverksamhet i själva verket inte den privata ekonomin åtskild från företagets pengar och ekonomi. Med andra ord, sköter man företagets ekonomi dåligt, så sköter man även sin egen ekonomi dåligt. I värsta fall kommer företagarens familj att bli lidande.


 

Gör en budget för bättre kontroll

För att ekonomin ska vara stabil och för att man ska ha ordning och reda på inkomster, kapital, utgifter, skulder med mera är en budget ett fantastiskt bra verktyg.

En budget är en framtidsprognos av, samt en planering av ekonomin. Man kan säga att egentligen innehåller den bara en noggrann översikt över ekonomin i företaget i dag och för en förutspådd framtid. Det är inte mycket konstigare.

 

Vad ska finnas med i en budget mer exakt?
I en budget ska man räkna. Matematik – inte särskilt krångliga tal, men likväl matte. Man börjar med att ställa samman alla intäkter.

Med intäkter avses inkomst så som lön, bidrag (exempelvis barnbidrag, föräldrapenning, CSN, sjukpenning och A-kassa), kapital och arv. Summerar man detta har man sina sammanlagda intäkter.

Från denna summa ska alla utgifter dras ifrån för att komma fram till om pengarna räcker och hur hög vinst man kan ta ut.


Utgifter – fasta och rörliga

Utgifter brukar normalt delas in i två olika typer – fasta utgifter och rörliga utgifter. Fasta kostnader är enklare att förutspå då de är kontinuerliga. Det kan handla om ett abonnemang som man betalar en fast summa för varje månad.

Det kan vara hyra eller ränta på hyra. Amorteringar räknas också in i denna kategori av fasta kostnader. Har man försäkringar och transportkostnader brukar även de räknas hit, liksom medlemsavgifter i fall det skulle vara aktuellt.

 

Rörliga kostnader i enskild firma

Den andra kategorin av kostnader är de så kallade rörliga utgifterna eller kostnaderna. Här är det svårare att vara en spådam med klar kristallkula i och med att dessa kostnader varierar från den ena månaden till den andra.

Hur kan varuinköp räknas, men också småsaker så som luncher, kontorsmaterial, eventuella klädinköp och andra mer oplanerade utgifter är de så kallade fasta utgifterna. Dessa måste man likväl försöka förutsäga så gott man kan.

Men för att vara på den säkra sidan brukar man säga att man ska räkna med plus tio till femton på utgifterna för att ha en säkerhetsmarginal. Det gäller att vara realistisk, försöka komma fram till vilka kostnader man förväntar sig att företaget kommer att ha under en månad eller under hela året.

Om man har drivit sitt företag en tid innan, kan det vara en god idé att kolla bakåt på tidigare år och dess utgifter för att försöka förutsäga framtidens ekonomi i sin budget. Det ger en i alla fall någotsånär realistisk överblick.

Kolla på räkningar, kontoutdrag, kvitton med mera.


Verktyg för att räkna ut vilka pengar man har och om man kan ta ut någon vinst

För att göra sin budget är det smidigt att använda sig av olika online-verktyg eller dataprogram. Excel är smidigt, men även andra mallar med kolumner och matematiska funktioner finns att tillgå.

Kalkylverktyg är enkla att använda och i många fall utformade just för syftet att göra en företagsbudget. Idag finns det dessutom en hel uppsjö av appar till mobilen så man kan ha med sin budget och på så sätt koll på sin ekonomi när man är på vift.

Inte nog med att det räknar rätt, det gör det även enklare att hålla ordning och reda på pengarna som kommer in och försvinner ut.


Startbudget

I början när man håller på att etablera sitt företag är det dels svårare att veta vilka utgifter man kommer att ha, och dels en fullständig frånvaro av intäkter.

Därför kan man inte räkna med intäkter när man gör en så kalla startbudget, utan får i stället räkna med de fasta pengarna som man vet, helt säkert, att man har att lägga ner på företaget.

När man sedan får fram vad det kommer att kosta att starta företaget får man överväga om man har räd, om man måste tänka om eller om man ska/måste ansöka om externa medel.

image
Hans Kahn  1472 visningar
Senast uppdaterad: 12/2/2021 4:57 PM

Vårt kundcenter

08 123 503 29

 

Måndag-fredag: 9:30-17:00

Lördag-söndag: stängt

Helgdag: stängt

footer desktop
footer mobile