Starta enskild firma under 5 minuter direkt online

Att starta enskild firma är normalt sett en långsam och tidskrävande process, men med vår hjälp kan du komma igång inom bara fem arbetsdagar. Paketet inkluderar allt du behöver för dig som ska starta eget för första gången. För bara 990 (exklusive moms) hjälper vi dig att komma i gång i dag.

Fyll i dina uppgifter

Skaffa enskild firma – vägen till lönsamhet



I teorin är det enkelt att starta en enskild firma. Man har väl bara en bra idé och sedan är det bara att tuta och köra… eller?! Tja, det är helt klart den enklaste och smidigaste företagsformen, eller om allt ska vara helt korrekt, att vara enskild näringsidkare eftersom en näringsverksamhet är den enklaste och smidigaste företagsformen. När det gäller att starta upp, även den billigaste formen.

Men konkurrensen är hård, stenhård. Fler än någonsin väjer att satsa på sin dröm som egenföretagare. Därför är det superviktigt att man sticker ut och inte bara blir en grå person som smälter in bland mycket andra grå personer.

För att bli en framgångsrik näringsidkare gäller det ha koll på vissa saker. Här kommer en liten lista att pricka av för den som inte bara vill starta eget, utan som också vill göra det med lönsamhet, framgång och hela tiden växa som företagare.

 

Ta hjälp med de administrativa delarna

Innan man ens får sätta igång med sitt företag, ställs en radda med krav från staten. Man måste registrera sig för F-skatt alternativt FA-skatt, man måste (om man omsätter över 30 000 svenska kronor exklusive skatt) registrera företaget för moms.

Om man dessutom planerar ha anställda i sitt företag måste man registrera företaget och sig själv som arbetsgivare. Om man dessutom är seriös på riktigt bör man även registrera sitt företagsnamn vilket medföljer patent på namnet i aktuellt län (eller flera om man väljer att göra det).

Alla dessa krav, kriterier och måsten tar tid. För alla. Men lite mindre tid för de som faktiskt sysslar med sådan jämt och är professionella.

Därför kan det vara en otroligt bra investering att söka hjälp när detta ska skickas in och fyllas i.

Då kommer tid inte gå åt måsten utan kan läggas på sådant som man själv är expert på.

 

Marknadsför företaget rätt

När man har ett företag har man naturligtvis en idé som man tror mer än någonsin på. Det är såklart det första essentiella steget. Men sedan måste man få andra, kunder och konsumenter att förstå hur genialisk denna affärsidé är.

Detta uppnår man genom så kallad marknadsföring – gärna smart marknadsföring. En annons tre veckor innan företagsstarten i lokaltidningen – det räcker inte. Tyvärr. Tänk om det vore så enkelt. Men nej, som jag nämnde tidigare är konkurrensen stenhård och man måste kämpa för att få, och behålla kunder och konsumenter.

 

Vad är målet med din marknadsföring?

För att bedriva smart marknadsföring måste man inledningsvis göra det tydligt för sig själv vad det är som är ens mål. Vad vill man uppnå med marknadsföringen? Bilden av företaget är en bra start att fundera över.

Vad vill man att kunderna ska tänka? Hur ska man sticka ut och få kunderna att titta upp, stanna till och gå in?  Även vilken information som man vill att kunderna ska få genom marknadsföringen måste tänkas igenom.

Ett extrapris, en unik produkt, ett tillfälligt erbjudande, listan kan göras lång. Och längre. Att sätta sig in i kundernas situation kan hjälpa.

Vad skulle jag ha tänkt om jag fick denna information – ”oj vad billigt!”, ”men så unikt!”, ”det där visste jag inte att jag behövde!”. Därifrån kan man också få ett hum över kundernas agerande.

 

Vilken är målgruppen?

Man ska aldrig utesluta en viss kundkrets. Det är bara onödigt jobb. Men man kan definitivt rikta in sig mot en särskild målgrupp som man ponerar kommer att attraheras och uppskatta det man gör. Särskilt i marknadsföringen.

Att skicka ut smakprov för sitt charkuteri till ett gäng veganer är onödigt. Tilltalet i marknadsföringen, plats och tid, utformning och namn på diverse varor. Det och mycket mer kan vända sig mer eller mindre till olika människor.

 

 Hur ska man informera?

Marknadsföring kan ske via internet, via annonser (både tryckt och media online), genom att man kommer på besök, att man håller i föreläsningar, har smakprov och kampanjer, att man ger ut visitkort med mera med mera. Välj det som är mest prisvärt.

Välj din målgrupp, och avgör var det är mest lönsamt att lägga mest krut på marknadsföringen.

 

image
Hans Kahn  2096 visningar
Senast uppdaterad: 12/6/2021 3:10 PM

Vårt kundcenter

08 123 503 29

 

Måndag-fredag: 10:30-17:00

Lördag-söndag: stängt

Helgdag: stängt

footer desktop
footer mobile