Att starta enskild firma är normalt sett en långsam och tidskrävande process, men med vår hjälp kan du komma igång inom bara fem arbetsdagar. Paketet inkluderar allt du behöver för dig som ska starta eget för första gången. För bara 990 (exklusive moms) hjälper vi dig att komma i gång i dag.
Det finns inga gränser för vem som kan bli
egenföretagare. Alla kan faktisk också bli framgångsrika och lönsamma
företagare. Men hur gör man, det är inte lika självklart. För att du ska bli
din egen chef, en egen företagare med egen firma som det går framåt för har vi
satt ihop en viktig lista på råd och tips, knep och knåp som du kan följa och
checka av, en och en, för att lyckas i ditt företag.
Utvärdera dig själv och vad du kan
Okej, du vill starta ett företag. Varför? Vad kan du som ingen annan kan? Vad har du att erbjuda som andra kommer vilja att betala för? Är tanken om eget företagande kopplat till friare arbetstider och lön som du själv bestämmer? Eller handlar det om att du ser att din omvärld är i behov av något som bara du kan ge?
För att ditt företag ska lyckas måste du ha en affärsidé som bygger på dig och din kompetens. Skriv därför upp dina talanger, dina passioner, dina expertisområden. När du kommit fram till vad du vill sälja, utvärdera din ekonomi. Hur mycket pengar har du som du kan lägga ner på företaget? Behövs något kapital? Kommer externa medel behövas (lån med mera)? Var inte snäll i dina svar – snarare brutal.
Är du gjord för att starta företag
kommer du ändå komma fram till att det går och är värt alla sina kostnader.
Affärsidén
Affärsidén nämnde jag förut. Till stor del bygger
den på vad du kan och vilka egenskaper du besitter. Ytterligare några faktorer
går att tänka på när du formger din affärsidé. Ställ dig själv frågan, vad
kommer att bli det nya? Försök agera spådam. Sia in i framtiden.
Affärslandskapet – åt vilket håll lutar det åt? Finns det ny teknologi som
kommer att bli mer intressant inom en viss sektor?
Leta efter något som inte finns, men för något som
det finns en efterfråga. I stället för att leverera en massa halvtaskiga saker
som man vet att folk köper, men som många andra redan säljer vill du kanske
satsa på något som är mer ovanligt. Något som löser problem eller fyller ett
behov hos konsumenten.
Du kommer inte att kunna trolla fram helt nya
produkter jämt. Satsa i stället på helt nya approacher. Bland detta kan unika
kombinationer, snabbare tjänster, billigare varor eller helt enkelt varor och
tjänster av bättre kvalitet.
Träffa folk och prata med dem
För att komma fram till vilken affärsidé som kommer
att lyckas och vara fortsatt lönsam ett längre tag är dialog med människor
alltid givande. Ställ frågor, be om råd, läs vad folk har skrivit online och
tjuvlyssna i så hög mån du kan.
Marknadsundersök
För att dels komma på rätt affärsidé men också sedan kunna fortsätta på guldstigen med ständigt återkommande kunder och hela tiden nya kunder, ska du ha marknadsundersökt din nisch. Om du har hittat på en absolut helt unik grej – låt oss säga solresor till månen – då behöver du inte tänka på att kolla marknaden.
I övriga fall, det kommer alltid att finnas andra företag som mer eller mindre sysslar med samma sak som ditt företag. Undersök vad dina konkurrenter gör – rätt och fel. Varför kommer ingen till klädaffären till höger om din butik, och varför går alla till klädbutiken till vänster?
När du undersöker är det viktigt att du vet att dina källor till orsakerna att det går bra eller dåligt för konkurrenterna är säkra. Se upp för opålitliga källor som finns på nätet – prata hellre öga mot öga med någon.
En del gör även missen att bara prata med
sekundära källor som inte är särskilt insatta personer, eller tvärtom, bara
sina närmaste – nära och kära. Det blir felaktigt och i värsta fall kommer du
att följa råd som leder dig och ditt företag i fördärvet. Prata, ring och mejla
med dem som du vet kan ge dig sanningsenliga uppgifter.
Vårt kundcenter
08 123 503 29
Måndag-fredag: 10:30-17:00
Lördag-söndag: stängt
Helgdag: stängt