Starta enskild firma under 5 minuter direkt online

Att starta enskild firma är normalt sett en långsam och tidskrävande process, men med vår hjälp kan du komma igång inom bara fem arbetsdagar. Paketet inkluderar allt du behöver för dig som ska starta eget för första gången. För bara 990 (exklusive moms) hjälper vi dig att komma i gång i dag.

Fyll i dina uppgifter

Starta enskild firma - 5 saker du inte får missa



Hur ska man veta att just eget företag är den företagsform som passar ens behov bäst? Om man är en idé på spåret som man själv funderat ut men ändå inte har någon jättevana, eller till och med fullständigt oerfaren av att vara företagare, samt inte har tolv miljoner liggandes under madrassen – så skulle jag säga att enskild firma är den bästa och smidigaste företagsformen att välja. 

Det krävs noll kronor för att få starta en enskild firma. Inget startkapital behövs som i aktiebolag, ingen partner behövs som i handelsbolag eller kommanditbolag och du kan ta ut vinst till skillnad från en ideell förening.


Privatekonomin och företagsekonomin är nära

När du har kommit på och valt att just enskild firma är företagsformen för dig och din affärsidé är det dags att kolla på hur mycket pengar som behövs. För i en enskild firma kommer man inte ha ett kapital som man riskerar, det handlar om ens egna pengar. Får man höga skulder och dyra avgifter kan mycket gå på tok, även privat.

Därför är det viktigt att ha stenhård koll på inkomster, utgifter, lån, amorteringar, räntor med mera. Ofta har man ganska lite pengar i början. Räkna med att det kommer att vara lite kämpigt ekonomisk i början. Men tji hen som ger sig. Dessutom finns det en rad bidrag att ansöka om när man planerar att starta ett eget företag.


Gör en startbudget

Genom att göra en startbudget kan man få reda på hur mycket pengar som det kommer att krävas för att få igång hela karusellen. Vanligtvis är det lite högre engångskostnader som man behöver investera i starten. Kommer man att behöva ansöka om ett lån eller andra externa medel? Detta kommer en välgjord budget tala om för dig.

För att vara på den säkra sidan är det smart att lägga på tio till femton procent på utgifterna när man gör en startbudget. Oväntade kostnader dyker alltid upp och man vill ju vara på den säkra sidan.


Vara aktiv på internet

Idag finns internet. Och jag vågar i princip påstå att det är något av det bästa som hänt alla småföretagare. Naturligtvis finns det fler konkurrenter som dina kunder kan hitta – men samtidigt, ännu fler nya kunder kan hitta dig och ditt fantastiska företag. Du är bara ett klick borta.

Därför gäller det att vara aktiv och hela tiden uppdatera sin närvaro online. Skaffa en hemsida. Det är så många som letar på nätet, och om man som kund bemöts av en professionell, bearbetad och välgjord hemsida, då har man redan plockat fram plånboken. Ett förtroende skapas och det är just ett förtroende mellan kund och företag som krävs för att det ska bli en lönsam affär.


Webbshop är ytterligare ett mirakel

Okej, mirakel är väl kanske att ta i en smula, men jag menar allvar när jag säger att det kan vara helt avgörande för, i synnerhet ett litet nyetablerat företag. Alla företagare har definitivt inte råd med lokaler i centrala Stockholm. Och alla kunder har kanske inte lust att åka ner till en liten by i Östergötland eller var man nu väljer att ha sitt huvudsäte. Men i princip alla kan beställa på nätet idag.

Gör klart din webbshop innan du börjar att sälja. Om man som kunde möts av en halvklar, ganska dassig webbshop med inaktuella uppgifter kommer man med största sannolikhet inte besöka den sajten igen, och definitivt inte rekommendera den för sina vänner. Och det är precis motsatsen som man som företager vill åt, eller hur!?


Registrera ditt enskilda företag

Inget av det som jag skriver i denna lilla sammanfattning av bra saker att änka på är måsten. Men de är väldigt smarta att göra. Att registrera sitt företag är en mycket god idé att göra om man vill verka seriös och dessutom vill vara ensam om sitt företagsnamn. Att registrera företaget är smart att göra när ens affärsidé, ens affärsplan, finansieringen, produkttänket och hemsidan och/eller webbshoppen är klar.

Dessutom, när man registrerat företag och registrerat det för moms måste man för varje månad, var tredje månad eller halvår skicka in sin momsdeklaration oavsett inkomst eller inte. Så att göra det innan allt är igång är bara onödigt.

image
Hans Kahn  1939 visningar
Senast uppdaterad: 12/3/2021 1:46 PM

Vårt kundcenter

08 123 503 29

 

Måndag-fredag: 10:30-17:00

Lördag-söndag: stängt

Helgdag: stängt

footer desktop
footer mobile