Att starta enskild firma är normalt sett en långsam och tidskrävande process, men med vår hjälp kan du komma igång inom bara fem arbetsdagar. Paketet inkluderar allt du behöver för dig som ska starta eget för första gången. För bara 990 (exklusive moms) hjälper vi dig att komma i gång i dag.
Marknadsföring är dagens ämne. Glöm aldrig marknadsföring! Vad är då marknadsföring och hur lyckas man med sin marknadsföring? Det är inte alltid det lättaste att veta – hur ska man veta det?
Men idag ska vi råda bot
på det genom att gå igenom sex bra marknadsföringstips. Det handlar inte om
magi utan snarare om vanligt vett. Man måste bara komma på det. Häng med.
Till en början måste man bestämma sig för vad man vill uppnå med sitt företags marknadsföring. Man ska helt enkelt tänka igenom hur man ska skilja sig från konkurrenter för att locka kunder.
Även vad för slags budskap man vill förmedla med sitt företag. Tydlighet är jätteviktigt! Ingen kan läsa tankar. Och definitivt inte kunder.
Något som du kanske inte ska var tydlig med
för dina kunder men desto tydligare med för dig själv är hur du ska tjäna in
dina pengar. När jag säger tjäna in dina pengar menar jag de pengar som du lagt
på bland annat marknadsföring.
Genom att sätta sig in i kundernas situation och försöka tänka på samma sätt som de kan du enklare förstå vad de ser när de ser på din marknadsföring och vad de vill se.
Naturligtvis ska man inte begränsa sig helt
absolut till en viss målgrupp – men man ska inte föröka sälja akvarium till
folk som inte tycker om husdjur.
För att marknadsföringen ska bli optimal måste man ha omvärldskoll. Spana sig omkring. Trender? Hur går snacket på stan? Vad gör konkurrenterna? Finns det något nytt i branschen som är av intresse?
Samhällskoll på lokal och global nivå.
Har man ett säsongsbaserat företag få man anpassa sin marknadsföring
efter det. Raketer till extra bra pris vid nyår helt enkelt.
Hur ska man nå ut till potentiella och redan befintliga kunder och konsumenter? Här har möjligheterna eskalerat på ett bra sätt. Nu finns det internet och sociala medier som gör det mycket enklare än tidigare att nå ut till bredare målgrupper.
Ofta helt gratis också. Skaffa dig en hemsida, använd sig av SEO (sökmotoroptimering) och var aktiv på sociala medier så som Instagram och Facebook.
Men glöm inte de traditionella medlen så som
visitkort, föreläsningar, workshops, öppet hus, annonser (både i tidningar, på
TV och på internet) och broschyrer.
Det räcker inte att man nöjer sig med att bara primära kunderna nås av marknadsföringen. Man måste vilja att de sprida ordet vidare till vänner och bekanta, sekundära kunder, som kan bli nya primärkunder.
Därför
måste man tänka på hur ens marknadsföring kan bli något som alla pratar om. Ska
den vara rolig, häftig, ha jättebra erbjudanden, helt unika – eller varför inte
alla dessa punkter?!
För att verkligen sluta marknadsföringscirkeln måste man utvärdera vad ens olika aktiviteter resulterade i.
Om man inte gör det kan man inte fortsätta på ett produktivt sätt i och med att risken att man lagt ner pengar och tid på onödig marknadsföring, samt att man inte ökar den givande marknadsföringen.
Här måste man kolla på siffror och statistik om försäljningen ökade. Även om kunder ökade eller om de faktiskt minskade. Detta ska vägas gentemot kostnaderna som marknadsföringen kostade.
Hela tiden måste man begå misstag för
att inte begå dem igen.
Vårt kundcenter
08 123 503 29
Måndag-fredag: 10:30-17:00
Lördag-söndag: stängt
Helgdag: stängt