Starta enskild firma under 5 minuter direkt online

Att starta enskild firma är normalt sett en långsam och tidskrävande process, men med vår hjälp kan du komma igång inom bara fem arbetsdagar. Paketet inkluderar allt du behöver för dig som ska starta eget för första gången. För bara 990 (exklusive moms) hjälper vi dig att komma i gång i dag.

Fyll i dina uppgifter

Starta enskild firma - prissättning



Hur ska man göra för att bli en lönsam egenföretagare? Frågan är befogad. För det är så många som inte skapar sig en lönsam firma vilket i längden leder till att man drar på sig skulder och sedermera inte klarar av att driva sitt företag.

Inledningsvis som egenföretagare måste man vara väl medveten om att det delvis är en riskfylld syssla man valt att ägna sig åt. Man kommer att behöva satsa på saker som man inte är säker på. både pengar och tid.

I början av tiden som enskild näringsidkare är det i princip mer regel än undantag att man går med förlust. Men för att detta ska vända så snart som möjligt hade jag tänkt komma med några råd som kan leda nyetablerade företagare på rätt väg.

 

Balansera i prissättning

Hur mycket ska man ta betalt för sina varor? Det är en så otroligt svår fråga att svara på. Tänk bara vad skönt det vore om man kunde slå upp i ett lexikon med en tabell över hur mycket alla varor och tjänster ska kosta för att bli en lönsam företagare.

Nu är det inte så. Det finns två vanliga vägar, alias misstag som företagare ofta brukar gå (begå).

 

För dyrt – inga kunder

För det första är en del så rädda för att släppa pengarna ifrån sig att de inte vågar bjuda på smakprov eller komma på en gratis föreläsning i marknadsföringssyfte. Kommer man med en sockerkaka och begär 200 kronor för den, då kommer kunderna gå till alternativa försäljare eller baka en kaka själva.

Sätt inte galna överpriser. Men, det är kanske så att man har en sockerkaka som är bakad på väldigt mycket bättre råvaror och är mycket godare.

För att då kunna ta ut ett skäligt pris för sitt hantverk måste man göra kunderna medvetna om varför just denna sockerkaka är så god.

 

Utbilda kunderna och konsumenterna

Ibland ser inte kunderna skillnaden förrän någon berättar att den finns. Ibland är det bara företagaren själv som vet skillnaden mellan sockerkaka smaksatt med ekologisk spansk citron och sockerkaka på kemiskt framställda essenser.

Om det är fallet måste man som företagare lära sina kunder och konsumenter om vad de erbjuds. Skriv på hemsidan, berätta muntligt, ge föreläsningar och berätta alltid när kunderna kommer.

Ha med det i reklam och marknadsföring. Lär dem uppskatta det bästa. 

 

För billigt – ingen vinst i din enskilda firma

Den andra vägen och misstaget är att man, i motsats till det ovan nämnda felet, har rabatter och sänker priset hela, hela tiden. Tron om att rea och extra låga priser kommer locka till sig fler kunder är väl delvis rätt. Det fungerar ibland.

För att det ska fungera måste volymerna man säljer väga upp mot den förlust man får genom lägre priser. För de stora etablerade företagen brukar man säga att de alltid går back på den vara de har rea på, men att målet är att kunderna ska köpa andra tjänster eller varor när extrapriset väl lockat till sig dem.

Lika vanligt är dock att det inte lyckas. Se upp! Jämför i så stor uträckning som går, hur mycket försäljningen minskar i förhållande till pengarna som en prisökning drar in.

Och motsvarande, jämför hur mycket försäljningen ökar i förhållande till pengarna som kommer in av en prissänkning.

 

Taktiker för att inte välja fel väg

Det finns inget trolleriknep för att göra rätt. Ofta får man begå smärre missar för att lära sig den hårda vägen. Nya företagare kan i alla fall tänka lite på att, för att inte sätta för höga eller för låga priser, ha koll på omvärlden.

Försök alltid att kolla på hur priskänsliga kunderna verkar vara. Man ska alltid försöka att ha så högt pris om kunderna är villiga att betala. Inte ett öra mindre.

I omvärlden räknas även konkurrenterna in – kolla hur deras priser och kunder artar sig. Var lite av en härmapa, låt dem göra de största misstagen.

image
Hans Kahn  1906 visningar
Senast uppdaterad: 12/6/2021 2:29 PM

Vårt kundcenter

08 123 503 29

 

Måndag-fredag: 10:30-17:00

Lördag-söndag: stängt

Helgdag: stängt

footer desktop
footer mobile