Gratis e-bok:

Den fullständiga guiden till att starta och driva ditt företag.

Få den skickad till din e-post inom 5 minuter!

Fyll i dina uppgifter

Starta enskild firma som marknadsförare

Arbetets innehåll

Som marknadsförare är din uppgift att hjälpa andra företag att nå ut och hitta nya kunder. Det kan handla om att ta fram varumärkesstrategier, varumärkeskoncept eller att skapa annonser och hitta nya vägar att nå ut. Tillsammans med kunden hittar jobbar du fram idéer som kan resultera i text, bild, video eller något annat som passar kundens profil och behov.

Som marknadsförare är du duktig på att förstå målgrupper och att formulera budskap som får genomslag. Det gäller att vara initiativrik och innovativ. Att kunna tänka utanför boxen är en viktig egenskap hos en marknadsförare.

Samtidigt gäller det att vara social och att jobba mycket med att bredda och fördjupa nätverket av kunder och potentiella kunder. Det är viktigt att besöka mässor, konferenser och kundträffar för att hitta potentiella kunder. När man driver eget företag och är beroende av sin inkomst man får av aktuella kunder är det bra att sprida riskerna genom att flera kunder igång samtidigt. För tänk om du bara har en kund och den går i konkurs? Det kan vara förödande.


Ekonomi och administration

När det gäller att starta och driva en enskild firma så finns del en hel del att lära sig och tänka på. Inte minst när det gäller att sköta ekonomin och det administrativa. Du behöver ha koll på moms, skatt och andra bokföringstekniska saker. Ett sätt att lösa det är att ta hjälp av någon redovisningsfirma. Men det går också att lära sig att sköta det på egen hand. Gå gärna en kurs i bokföring innan du drar igång. Vissa kommuner erbjuder gratis kurser och rådgivning när det gäller att starta enskild firma.

image
David Hagberg  951 visningar
Senast uppdaterad: 2/14/2019 4:30 PM

Vårt kundcenter

08 123 503 29

 

Måndag-fredag: 9:30-17:00

Lördag-söndag: stängt

Helgdag: stängt

footer desktop
footer mobile